Hledej
Bezpečná vzdálenost

Ministerstvo chce povinný rozestup mezi auty. Ale jak ho bude měřit?

Hromadná nehoda na Pražském okruhu - 13
Zdroj: HZS Praha

Novela silničního zákona, která právě prochází připomínkovým řízením, zahrnuje řadu změn. A některé budí vášně. Diskutuje se hlavně o zavedení povinných rozestupů na silnicích a dálnicích.

Bezpečná vzdálenost mezi auty by měla být pevně daná zákonem a za její nedodržení budou hrozit řidičům pokuty a trestné body. Tahle změna pravidel vyvolává asi největší debatu. Potvrdila to i úterní prezentace, při které ministerstvo informovalo odborníky a média o chystaných změnách v silničním zákoně. Ukázalo se, že ještě má co vysvětlovat.

 

Podle předlohy by řidiči museli dodržovat povinný minimální rozestup. Pro osobní vozy jedoucí rychleji než 80 km/h by šlo minimálně o 30 metrů. Pro kamiony by platilo alespoň 50 metrů při rychlosti překračující 50 ­km/h. Za nedodržení ministerstvo navrhuje čtyři trestné body, plus pokutu do 2.500 korun na místě a v rozmezí 4.000 až 10.000 korun ve správním řízení.

 

 

Dosud zákon mluví o bezpečné vzdálenosti jen obecně, žádné metry v něm zahrnuty nejsou. A podle policistů tak nelze rozestup měřit ani nikoho za jeho nedodržení potrestat.

 

Úprava to má změnit - cílí hlavně na agresivní řidiče, kteří se ostatním “lepí na zadek”. Jasně daná pravidla by také měla snížit počet nehod.

 

Besip upozorňuje, že podle výzkumů drtivá většina řidičů nezvládne v rychlosti 100 km/h dobrzdit ani na vzdálenost 42 metrů. Reakci navíc prodlužují další faktory, jako je únava šoféra, stav vozovky, počasí nebo váha vozu, stav pneumatik či brzd.

 

První otázka kritiků logicky zní - je předepsaných 30 metrů dost?

 

Při rychlosti 100 km/h experti doporučují alespoň padesátimetrový rozestup. “Nepsané pravidlo mluví o tom, že rozestup by měl odpovídat polovině rychlosti, kterou vozidlo jede. Při stovce je tedy bezpečná vzdálenost 50 metrů,” popisuje i vedoucí Besipu Tomáš Neřold. Ve 130 km/h by měl být odstup alespoň 70 metrů

 

 

Další častá otázka - jak řidiči za jízdy poznají, jestli drží bezpečný rozestup?

 

Například podle patníků - na rovných úsecích silnic a dálnic jsou od sebe vzdálené 50 metrů. Použít se dá také takzvané pravidlo dvou vteřin: když vozidlo vpředu projede kolem pevného bodu, odpočítejte dvě vteřiny, teprve pak byste měli stejným místem projet vy.

 

Pokud novela projde, měly přibýt značky i vodorovné značení přímo na silnicích, které by řidiče na minimální rozestup upozornilo.

 

Další argument kritiků: co když jeden řidič drží bezpečný rozestup, ale jiný mu do mezery vjede?

 

Auto vzadu bude muset brzdit a znovu rozstup prodlužovat. To samé další auta za ním. Ve výsledku to může způsobit komplikace a ohrozit plynulost dopravy. Nemluvě o momentech, kdy se začnou předjíždět a znovu řadit kamiony…

 

A kritici se ptají i na to, jak se bude dodržování rozestupů měřit a trestat.

 

Ministerstvo chce využít stávající systém úsekového měření. Kamery by měly nejen měřit rychlost, ale i vzdálenost aut a systém by dokonce měl umět vyhodnotit celou situaci, která v daný okamžik nastala.

 

Ministerstvo ve spolupráci s policií hodlá využít zkušenosti z Německa, Rakouska i dalších zemí, kde podobný systém funguje. Měření už prý testuje a výsledky pak bude vyhodnocovat.

 

 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík ujišťuje, že novela zákona bude dobře připravená, než si předloží k dalšímu schvalování. S odborníky chce ještě nad jednotlivými body diskutovat.

 

Anketa

Souhlasíte se zavedením povinných rozestupů?

Hlasovalo 587 lidí.

TN.cz