Nehody motorkářů

Mrtvých extrémně přibývá. Na co si dát pozor, když míjíte motorku?

David Pik
David Pik
Publikováno 4. 5. 2020
Téma:

Se slunečným počasím a začátkem jarní sezóny extrémně přibývá vážných nehod motorkářů a cyklistů, a to bohužel i s tragickými následky. Jen za uplynulý prodloužený víkend při nich zemřeli nejméně čtyři lidé. Na co by si měli dát na silnicích pozor motorkáři, ale i řidiči aut, kteří je míjejí?

U Vejvanovic na Pardubicku v sobotu odpoledne po střetu s osobním autem umírá motorkář. Další dva zemřeli v uplynulých dnech na jižní Moravě u Modřic a nedaleko Medlova. Podle policistů je často příčinou nehod vysoká rychlost spojená s nerozježděností na začátku motorkářské sezóny. 

 

“Po zimě sedli na svůj motocykl a někdy i z důvodu nezkušenosti nezvládají řízení a havarují,” uvádí policejní mluvčí Dana Čírtková.

 

Příčinou některých nehod motorkářů je podle policistů i aprílové počasí těchto dní. Ostré slunce se rychle střídá s přeháňkami a po nich mokré vozovky více kloužou.

 

 

Tragická byla i dubnová bilance - mezi oběťmi všech dubnových nehod bylo 35 % motorkářů. “Celkem 14 motocyklistů bylo v dubnu v důsledku nehod usmrceno, tato bilance je nejhorší za posledních 13 let,“ říká šéf Besipu Tomáš Neřold.

 

“I přes omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí přilákalo teplé a slunečné počasí na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období a špatný odhad stavu a profilu vozovky se na závažných nehodách podílejí mírou vrchovatou. Opakovaně upozorňujeme, aby motocyklisté vnímali, kde mají svůj limit! Zlomek vteřiny leckdy poznamená osud nejen jednotlivce, ale také nejbližších rodinných příslušníků, známých a kamarádů,” dodává Neřold.

 

Statistiky od začátku roku jsou nejhorší za posledních 10 let. Nejvíce nehod se stává na silnicích druhé třídy, mimo město a často v zatáčkách. Mezi nejčetnější faktory, které přispívají ke vzniku dopravních nehod motocyklistů, patří například nepozornost řidiče, vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezkušenost motocyklisty, nesprávné vyhodnocení situace, vědomé nerespektování pravidel silničního provozu, reakce v panice.

 

Co radí Lukáš Pešek?

 

“Silnice nejsou ještě úplně čisté, jsou stále studené, přilnavost není ideální. Snažte se být o krok napřed, přemýšlejte dopředu. Dejte pozor na odhad rychlosti v zatáčce. Lepší je začít pomalu a teprve postupně zrychlovat. Každý má doma někoho blízkého, za kým stojí za to se v klidu vrátit. Nasazení helmy neznamená, že vypnu zdravý rozum,“ vzkazuje bývalý motocyklový závodník a ambasador Besipu Lukáš Pešek.

 

 

Příprava motorky

 

Důležitá je i správná příprava motocyklu a výbavy. „Zkontrolovat jestli správně fungují brzdy, jestli je napnutý a namazaný řetěz a v neposlední řadě správné pneumatiky. Nejlepší je na novou sezónu – nová pneumatika. Nezapomínejte také na správný tlak. Když bude pneumatika podhuštěná, nebude správně zatáčet, když bude přehuštěná, nebude mít dobrou přilnavost. Helma by měla mít správnou velikost, aby nepadala do očí nebo naopak nezajížděla dozadu. Kombinéza a chrániče by také měli dobře sedět na kolenou, na ramenou a na rukách,“ vysvětluje Pešek.

 

Auto vs. motorka

 

Besip upozorňuje i na rizikové situace, které vznikají na silnici mezi autem a motorkou a vytvářejí velmi nebezpečné situace, které mívají i fatální následky.

 

Nedodržování bezpečné vzdálenosti. Motorky mají oproti autu obrovskou výhodu zrychlení. Přesto spousta motorkářů jezdí velice blízko vozidel, které se chystají předjet a řidiči automobilů se jich potom leknou – což u nich může vyvolat špatnou reakci (brzdy, vybočení ze směru, atd…).


Průjezd zatáčkou může přinést různé problémy. Často se stává, že do pravé zatáčky tzv. ”spadnou“, což znamená, že díky špatnému odhadu poloměru vjedou do vnitřku zatáčky, mnohdy až do protisměru. Nebo naopak, díky vysoké rychlosti je zatáčka vynese a to může skončit opět v protisměru nebo dokonce mimo silnici.


Rozdílné bzdění. Velký rozdíl je také v brzdění auta a motorky. Auto má oproti motorce výhodu v účinnosti brzd, větší plochu pneumatik na asfaltu. A také, díky ABS, může naplno brzdit i v zatáčce. To motorky nemohou. Pokud tedy řidič vozidla začne prudce brzdit, tak motorka za ním má jen malou šanci včas zastavit.


Špatný odhad. Také je třeba mít na paměti, že motorka je na silnici malá a mnohdy řidiče automobilů klame odhad, jakou se přibližuje rychlostí. Mělo by tedy být zažitým pravidlem, že pokud se blíží motocykl, nechá ho řidič vozidla při vyjíždění na silnici projet. Vždycky je lepší pár vteřin počkat, než motorkáře ohrozit.


Nevypnutý blinkr u motorky může být velký problém. Bohužel totiž není jezdci nijak zvukově signalizován. Řidič auta se tak často může domnívat, že motorka bude zabočovat a není tomu tak. Řidiči automobilů by se s tím měli naučit počítat.


Jízda u krajnice - motorka je plnohodnotným účastníkem provozu, přesto se může stát, že někteří motorkáři a skútraři jezdí zbytečně u krajnice. Je to chyba. Při předjíždění autem se může lehce stát, že takový motocykl je zcela neúmyslně ze silnice vystrčen (stačí poryv větru…)

 

V ohrožení i cyklisté

 

V posledních dnech přibývá i vážných nehod cyklistů. Při jedné z nich u Bezděkova na Havlíčkobrodsku zemřel devětačtyřicetiletý muž.  “Tento cyklista neměl nasazenou cyklistickou přilbu,” podotýká policejní mluvčí Dana Čírtková.

 

 

V Česku mají povinnost používat helmu jen cyklisté do osmnácti let. Ostatní si ji často vůbec neberou. “Nemám helmu. Na cestu jenom po městě si ji neberu. Možná to je trochu nebezpečné, ale tohle nebezpečí je pro mě přijatelné,” sdělil TV Nova jeden z cyklistů.

 

“Policisté doporučují, aby tuto přilbu používali všichni cyklisté neboť jim může zachránit život,” dodává policejní mluvčí.

 

 

Podle policistů teď také přibývá cyklistů, kteří jezdí pod vlivem alkoholu. Za tento přestupek jim může hrozit pokuta až 50.000 korun.

TN.cz