Povolení k vjezdu

Města si budou moci určit, jaká auta pustí do ulic, rozhodla vláda

Téma:

Města dostanou manévrovací prostor pro to, aby si mohla určit, která auta do svých ulic pustí. Na vládě v pondělí prošel návrh ministerstva životního prostředí, který počítá s rozdělením aut do šesti emisních kategorií. Auta budou rozeznatelná podle barev plaket na registračních značkách. To má ulehčit zavádění tzv. nízkoemisních zón ve městech. Města se ale do zákazu vjezdu starších aut do center moc nehrnou.

Ekologický štítek, elektropohon a můžete i do centra Berlína. Přesně tak se snaží naši sousedé omezovat smog ve městech. U nás je situace jiná a do centra Prahy se dostanete i s dvacet let starým nafťákem. Smogovou situaci česká města řeší vjezdem vozidel v režimu sudá/lichá, MHD zdarma nebo snižováním rychlosti.

 

"Tady je těch aut strašně hodně a je to poznat po skončení karantény, že ten provoz se znovu obnovil. Čím měně tím lépe," vyjádřili se pro TV Nova lidé.

 

 

Podle ministerstva životního prostředí vyhlášení přísnější emisní zóny městům pomůže zlepšit kvalitu ovzduší. Nově přibydou modré plakety kategorie 5 pro auta vyrobená od roku 2009, fialové kategorie 6 pro auta vyrobená od roku 2014 a bílé pro elektromobily a hybridy.

 

Vyhlásit nízkoemisní zónu mohou pouze města. Řada z nich ale takový krok neplánuje. "Podle mě tím diskriminujete ty majitele starších aut, co si nové nemůžou dovolit," přidává se jeden z dotazovaných lidí.

 

 

"O vzniku těchto zón neuvažujeme. Vznikne mýtný systém, který připravujeme tak, že by poplatky v mýtném systému byly nastaveny podle toho, jakou emisní třídu ty automobily splňují," prohlásil náměstek Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

 

"Zavedení nízkoemisní zóny v Brně není v současné chvíli aktuální. V každém případě by musely být dokončeny ty zbývající části velkého městského okruhu. Pak by musel být vyřešen i deficit parkovacích stání mimo tyto nízkoemisní zóny," tvrdí mluvčí města Brna Filip Poňuchálek.

 

 

"Vzhledem k vysokým nákladům na zavedení a zanedbatelnému přínosu na kvalitu ovzduší se vedení města shodlo na tom hledat jinou možnost regulace dopravy a pouze v době vyhlášených smogových situacích," řekla Andrea Vojkovská, mluvčí města Ostravy.

 

Novinka má začít platit od července.

Související témata:
BH TN.cz