Lovci nehod

Měli jste nehodu? Pozor při vymáhání škody, loví vás paraziti!

Zabavení auta - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia, DAN MATERNA / MAFRA

Takzvaní lovci nehod často zneužívají důvěry a stresu řidičů, kteří se právě stali účastníky nehody. Nejde přitom jen o nekalé praktiky při odtahu a servisu auta, ale přibývá i podvodů při vymáhání škody od pojišťoven.

Číhají u vysílačky a jakmile se dozví o nehodě, vyrážejí “lovit“ klienty. Vystresované a zmatené řidiče rovnou u havárie přesvědčují, že nabízejí výhodnou asistenční službu s odtahem, servisem, zapůjčením náhradního auta i vyjednáváním s pojišťovnou. Snaží se vzbudit důvěru a často přispěchají s dobrou radou. Jenže zároveň nechají řidiče rovnou podepsat smlouvu či plnou moc, která mnohdy zas tak výhodné podmínky nezaručuje.

 

 

Takzvaní lovci nehod jsou už známým fenoménem českých silnic, varují před nimi pojišťovny a Ústavní soud je označil za parazity. Jejich služby totiž často končí finanční ztrátou pro řidiče. V nevýhodných podmínkách se nevědomky zaváže, že uhradí náklady, které pojišťovna z povinného ručení proplatit odmítne. Lovci si přitom účtují tučné provize od neznačkových servisů i odtahovek, výsledkem bývá nekvalitní či předražená oprava i velmi drahé zapůjčení bídného náhradního auta.

 

Podivná pomoc s vymáháním peněz

 

Pojišťovny teď varují i před dalším podezřelým postupem, který se rozmáhá. V pasti často končí řidiči, kteří se sice vyhnou lovcům u nehody, ale pak si jen najmou na “pomoc“ s vymáháním škody. Takové firmy slibují zastupování při vyjednávání s pojišťovnou. Tvrdí, že poškozeným zajistí mnohem vyšší odškodné než, když se spolehnou sami na sebe.

 

 

"Ale často jde o amatérské vymahače a firmy, které nemají žádný etický kodex," upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) a České kanceláře pojistitelů (ČKP). Řidiči by z takových podnikavců měli mít spíš obavy, roste totiž riziko neetické politiky. Jinými slovy: přibývá pokusů obrat řidiče či majitele nabouraných aut o peníze.

 

Podezřelé firmy se mohou snažit řidičům podstrčit smlouvy s nevýhodnými podmínkami a obřími provizemi. Při uzavírání dohody je mohou tajit nebo zkreslovat. Nakonec může taková "pomoc" stát řidiče i víc, než kolik jim firma vymůže na odškodném.

 

"Před takovými firmami řidiče varujeme. Ne proto, aby se nesnažili vymáhat vyšší odškodné. Na to samozřejmě mají právo a není na tom nic špatného. Měli by se ale raději obracet na advokáty a kanceláře, které jsou vázány etickým kodexem a mají jasně stanovené podmínky. Ne na amatérské vymahače," dodává Matoušek.

 

Triky lovců nehod:

 

- často vůbec nemají smlouvy s pojišťovnami, přestože to tvrdí

- zapůjčí předražené náhradní auto místo vozu, na který má klient nárok zdarma

- záměrné protahují dobu, kdy je auto v servisu, aby náklady na zapůjčení náhradního auta rostly

- domlouvají předražené opravy, při kterých se používají i “jeté“ díly z vrakovišť místo naúčtovaných nových

- účtují si nesmyslné poplatky a vysoké pokuty za odstoupení od smlouvy

- od klientů zpětně vymáhají náklady, které jim pojišťovna odmítne proplatit

- účtují si vysoké provize za vymáhání škod od pojišťovny a "pomoc" při zastupování klienta při kontaktu s pojišťovnou

- uměle navyšují ceny za opravy, tím i výši odškodnění a potažmo cenu samotného povinného ručení

 

Jak se bránit:

 

- bezprostředně po nehodě nikomu nic nepodepisujte

- pokud potřebujete pomoc s vymáháním škody, obraťte se na zkušené prověřené advokáty

- po nehodě volejte asistenční službu pojišťovny, kde vám poradí, na co máte nárok zdarma (například na odtah nebo náhradní vůz) a nemusíte nikomu platit provizi

- na náhradní auto zdarma po nezbytně dlouhou dobu máte nárok ze zákona:

- pokud si ve stresu nevzpomenete nebo nemůžete najít číslo na asistenční službu pojišťovny, volejte 1224, Linku pomoci řidičům. Tam vám poradí, jak správně postupovat, podle registrační značky vyhledají vaši pojišťovnu a propojí vás s její asistenční službou.

TN.cz