Nečekaný zásah

Majitel nestačil zírat. Tesla mu v autě na dálku vypnula autopilota, bez varování!

Tesla Model S
Zdroj: Tesla
Téma:

Nový majitel si pořídil Teslu Model S z druhé ruky. Těšil se, jak si užije všech vymožeností, které tyhle vozy nabízejí. Jenže přišel nečekaný zásah - americká automobilka mu při aktualizaci softwaru sama na dálku vypnula systém, který umožňuje částečně autonomní jízdu. Prý za něj nezaplatil, tak na něj nemá nárok.

Elektromobily Tesla jsou v řadě technologií bezesporu unikátní. Automobilka je navíc schopná na dálku aktualizovat software vozů a přidávat další a další funkce. Jenomže tentokrát to proběhlo úplně obráceně - Tesla majiteli jednoho z vozů prostě část systému bez varování vypnula. O podivném případu z USA informoval portál Jalopnik.com.

 

Alec si v prosinci pořídil ojetý Model S z roku 2017. Prodejce koupil vůz o měsíc dříve z aukce přímo od Tesly. Automobilka ho před tím povinně vykoupila od jiného majitele kvůli závadě centrálního displeje a auto znovu prodala v aukci, když vadu odstranila.

 

Model S měl mít veškeré vymoženosti - tedy i vylepšený systém autopilota s funkcí umožňující částečně autonomní jízdu. Tyhle systémy jsou součástí speciální výbavy a Tesla si je cení na 8.000 dolarů (téměř 200 tisíc korun).

 

 

Nový majitel se těšil na plně vybavené vysněné auto. Jenomže Tesla poté provedla “dálkový audit” vozu a usoudila, že Alec na speciální příplatkové služby nemá nárok. Ve chvíli, kdy byl software ve voze aktualizován na novou verzi, funkce vylepšeného autopilota prostě zmizela.

 

Vysvětlení? Podle zákaznické podpory americké automobilky, za speciální softwarovou výbavu Alec nezaplatil. Prý byl systém špatně nakonfigurován a v daném autě vlastně neměl být k dispozici. Jenomže Alec platil za auto, které systém ve výbavě podle specifikací mělo. Funkce byly aktivovány, když prodejce auto získal v aukci a byly inzerovány jako součást balíčku.

 

Neuvěřitelné je hlavně to, že Tesla může mít svoje auta pod takhle detailní kontrolou. Na dálku umí prověřovat i dva roky stará auta a vypínat v nich část softwarové výbavy, aniž by to s majitelem konzultovala nebo ho varovala při návštěvě autorizovaného servisu.

 

 

S trochou nadsázky: Je to podobné, jako byste si koupili ojetý vůz s velkými alu koly, ale přes noc vám je automobilka nechala odmontovat, protože usoudila, že je prodala původnímu majiteli pod cenou nebo vlastně neměly být součástí zvolené výbavy. Vy pak přijdete k autu, které je prostě bez kol.

 

“Omlouváme se za zmatek,” vzkázala Alecovi Tesla. A nabídla, že mu pokročilé funkce zase zprovozní hned, co automobilce doplatí oněch 8.000 dolarů.

 

Ať už automobilka pro daný zásah měla důvod, nebo ne, zvolený postup je nejhorší z možných. Za chybu potrestala někoho, kdo s ní neměl nic společného. Navíc úplně bez varování.

Související témata:
TN.cz