Hledej
Zima se blíží

Letní a zimní, nebo stačí celoroční? Rady, jak a kdy správně přezout

Pneumatiky
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

“Správně zvolené pneumatiky mohou zásadně ovlivnit, jak vaše auto zvládne různé povětrnostní podmínky. Na trhu je mnoho značek, modelů a velikostí pneumatik. Základní rozdělení je na letní, zimní a celoroční,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Je dobré pochopit, co které pneumatiky umí a co naopak neumí, abyste mohli řídit bezpečně za každých podmínek.

 

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky fungují nejlépe v teplém počasí. Jsou vyrobeny z měkčí směsi a jsou vybaveny velkými bloky na běhounu, které zajišťují maximální kontakt s vozovkou. Odvod dešťové vody zajišťují podélné a šikmé drážky různých tvarů. Výsledkem je perfektní přilnavost, účinné brzdění a skvělá schopnost zatáčení na suchu i na mokru.

 

Minimální hloubka vzorku letní pneumatiky je 1,6 mm. Jakmile teploty poklesnou pod 7°C směs z měkké gumy ztvrdne a jinak skvělá trakce se výrazně sníží. Na sněhu a na ledu nejsou jenom nevhodné, ale jsou skutečně nebezpečné. Brzdná dráha na zasněžené nebo zledovatělé silnici je až několikanásobně delší než u zimních pneumatik. Rozhodně to vyvrací názor, že vozy s pohonem všech kol se na zimní pneumatiky nemusí přezouvat.

 

 

Zimní pneumatiky

Povinnost mít obuté zimní pneumatiky platí od 1.listopadu do 30. března. Musí k tomu platit ještě jedna podmínka, že na silnici je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Ale experti nedoporučují čekat na první sníh.

 

Anketa

Jaké pneumatiky používáte vy?

Hlasovalo 487 lidí.

 

Když teploměr několik dní po sobě klesne pod 7°C, měli byste vážně zvážit obutí zimních pneumatik i před prvním listopadem. Přezout v půlce října zimním pneumatikám až tolik neuškodí, navíc se vyhnete dlouhým frontám v pneuservisech.

 

Zimní pneumatiky mají hluboký dezén běhounu s bloky s mnoha velmi tenkými řezy, které vytvářejí lamely. Minimální hloubka vzorku zimní pneumatiky je 4 mm.

 

Směs běhounu je měkká i při nízkých teplotách. Lamely se na sněhu a ledu roztahují a pomáhají zlepšit trakci. V létě za vyšších teplot jsou lamely zimních pneumatik nefunkční, a naopak oproti letním výrazně zhoršují trakci při brzdění i v zatáčkách. Navíc dochází k příliš rychlému opotřebení.

 

 

“Pokud vám nevyhovuje dvakrát ročně přezouvat pneumatiky na stejných discích, zvažte investici do celé sady zimních kol, ocelových nebo levnějších litých. Nejlépe s menším průměrem disku, aby zimní pneumatika měla vyšší bok. Povolené rozměry pneumatik a kol jsou zapsané ve velkém technickém průkazu. Vyšší pneumatika poskytne větší komfort a je i cenově výhodnější,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

Podívejte se na reportáž, jak se před rokem k přezouvání pneumatik postavili řidiči v Česku:

 

Celoroční pneumatiky

Na celoroční pneumatiky byste měli pohlížet jako na polovičaté řešení a v extrémech na ně nespoléhat. V létě vám na suchých ani mokrých silnicích neposkytnou takovou jistotu jako letní pneumatiky. V zimě na sněhu a ledu zase nedosahují parametrů přilnavosti zimních pneumatik. Jsou vhodné, pokud jezdíte po stálých trasách za mírných zimních podmínek. Životnost i cenu mají celoroční pneumatiky podobnou jako letní nebo zimní pneumatiky. Úsporu přinesou hlavně tím, že nemusíte dvakrát ročně do pneuservisu.

 

Experti rozhodně nedoporučují žádná další úsporná opatření, jako je zdánlivě skvělý nápad měnit zimní pneumatiky jen na jedné nápravě. Změní se vyvážení podvozku i jízdní vlastnosti auta, které pak snadněji podlehne nedotáčivému nebo přetáčivému smyku. Zákon to pochopitelně nepovoluje. O jízdě na letních gumách v zimních měsících ani nemluvě.

TN.cz