Vyhněte se problémům

Kupujete auto s filtrem pevných částic? Tohle byste měli určitě vědět

DPF
Zdroj: ÚAMK
Téma:

Filtr pevných částic (DPF) bývá jednou z nejproblematičtějších součástí u naftových vozů s vysokým nájezdem. Jak filtr pevných částic funguje? Jak se vyhnout problémům?

Filtrem pevných částic jsou vybavena všechna nová dieselová vozidla vyrobená od roku 2009, kdy začala platit emisní norma Euro 5.

 

“Účelem filtru je zachytávat karcinogenní saze vznikající spalováním nafty a měnit je na méně škodlivé látky. Výrobci deklarují filtry jako bezúdržbové. Jejich životnost je ovšem velice závislá na způsobu provozu vozidla a na technickém stavu motoru,” vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Životnost DPF

 

První verze filtrů pevných částic vyráběné před 10 lety měly životnost pouze kolem 60 až 80 tisíc kilometrů. Povědomí o jejich funkci nebylo velké a mnoho lidí bylo překvapeno, jak vysokou částku mají zaplatit za výměnu vysloužilého filtru. Postupem času se nájezd zvyšoval při správném zacházení na 160 až 200 tisíc kilometrů, nové typy DPF se navíc nemusí při zanesení měnit, ale dají se vyčistit.

 

 

Jak DPF funguje

 

V městském provozu vzniká nejvíce prachových částic, které se zachytávají do kanálků ve filtru. Postupně tak snižují jeho průchodnost. Trvá až několik stovek kilometrů, než vznikne potřeba regenerace.

 

Regenerace filtru se spouští automaticky, pro správný průběh však potřebuje jiné podmínky než městský provoz. Pokud jedete delší dobu vysokou rychlostí, zvýší se teplota výfukových plynů a saze se vypalují z filtru samovolně a dochází k postupné, tzv. pasivní regeneraci.

 

 

Jestliže nevzniknou vhodné podmínky pro pasivní regeneraci, spustí se aktivní regenerační proces, který spočívá v postřiku nafty z válce do výfuku. Hoření nafty zvýší teplotu ve filtru potřebnou k přeměně sazí na méně škodlivý popel.

 

Příčiny zanesení filtru

 

Zhruba v polovině případů se filtr zanáší kvůli přirozenému zaplnění kapacity. V druhé polovině případů mohu za zanášení technické závady motoru nebo tankování nekvalitní nafty, které způsobují vyšší kouřivost a tím i rychlejší zanášení filtru. K nejčastějším technickým závadám patří špatný vstřikovač, závada na systému EGR ventilu, netěsnosti v systému turba a chybné čidlo tlaku ve výfuku.

 

 

Výměna nebo čištění filtru

 

Cena filtrů pevných částic z druhovýroby na trhu neustále klesá a reagují na to i automobilky snižováním cen originálních filtrů. Průměrně se cena pohybuje kolem 10 tisíc korun. Podle typu vozu to ale může být i několik desítek tisíc korun. Už před koupí vozu je dobré si prověřit, jak je na tom dané auto s cenou DPF, abyste pak nebyli nepříjemně překvapeni.

 

V některých případech je možné nechat DPF vyčistit. Jinými slovy nechat filtr vypálit demontovaný. To vás bude stát okolo 4 tisíc korun.

 

Jak předcházet problémům s DPF

 

Výhodu mají ti, kteří jezdí dlouhé trasy bez zastávky. Oproti těm, kteří popojíždějí v kolonách ve městě se jim plní filtr pomaleji. “Pokud jezdíte převážně po městě, bude pro vás výhodnější auto na benzín nebo na některé alternativní palivo,” doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

Když budete kupovat ojetý diesel, rozhodně si předem ověřte, v jakém stavu DPF je. “Když kupujete diesel, nakupujte u certifikovaných prodejců, kteří nabízená auta pečlivě kontrolují. Pokud kupujete na ulici, požadujte co nejmladší protokol o měření emisí případně fakturu ze servisu o výměně filtru,” radí Foltýn.

 

Pro správnou funkci DPF je také důležité udržovat motor v dobrém technickém stavu a dodržovat pravidelné servisní intervaly včetně výměny oleje.

TN.cz