Výroba aut

Koronavirus děsí automobilový svět. Slavný autosalon v Ženevě zrušili!

Autosalon v Ženevě
Zdroj: TN.cz
Téma:

Nákaza se dál šíří, počet obětí stoupá. Koronavirus výrazně ovlivňuje i automobilový průmysl. A následky tvrdě dopadají na výrobu i prodeje po celém světě. Podle nejnovějších zpráv kvůli riziku nákazy dokonce zrušili mezinárodní autosalon v Ženevě.

Příští týden měl začít ve švýcarské Ženevě světoznámý mezinárodní autosalon. Jenomže koronavirus do země dorazil dřív než zástupci automobilek. Výrobci tak kvůli obavám z šíření nákazy nejprve výrazně omezili počet lidí, které na obří akci chtěli vyslat. Některé automobilky z programu preventivně škrtly plánované tiskové konference s představením nových modelů.

 

V pátek ale přišla zpráva, že je zásadní evropský autosalon kompletně zrušen.

 

Pořadatelé původně chtěli obří akci uspořádat koronaviru navzdory. Vydali jen soupis povinností a preventnivních opatření, požádali vystavovatele z rizikových oblastí, aby prověřili své pracovníky, a doporučil účastníkům, aby si pravidelně umývali ruce a také se drželi v dostatečné vzdálenostiod kohokoli, "kdo kašle nebo kýchá“.

 

S tvrdším opatřením ale nakonec přišla švýcarská vláda - zakázala všechny akce, kterých se má účastnit víc než 1000 lidí. Brány ženevského výstaviště Palexpo tak zůstanou 3. března zavřené.

 

Na akci se přitom chystala většina výrobců aut, v plánu bylo někoik světových premiér, příprava expozic byla v plném proudu. I Škodovka chtěla ve Švýcarsku představit několik novinek včetně Octavie RS iV.

 

 

Už ve středu se z autosalonu kvůli cestovním omezením vyhlášeným italskými úřady odhlásilo vedení automobilky Ferrari či výrobce brzd Brembo. Účast v souvislosti s koronavirem odřekla i šanghajská společnost Aiways vyrábějící elektromobily - není schopná z Číny dovézt své elektrické kupé U6ion. Toyota hlásila, že vyšle jen ty nejdůležitější lidi, ostatní zůstanou doma.

 

Paralyzovaný průmysl

 

Koronavirus tvrdě ovlivňuje celý automobilový průmysl. V Číně museli na čas pozavírat řadu továren a prodej aut tam už v první půlce února poklesl o 92 %. Odložen byl také každoroční největší autosalon v zemi, který byl původně naplánovaný na konec dubna.

 

 

Čína je největším automobilovým trhem na světě a právě Wu-chan, odkud se virus začal šířit patří mezi “motorová města”, své sídlo tam má řada automobilek včetně General Motors, Hondy, Nissanu, Peugeotu či Renaultu. Vloni se v provincii, jejíž metropolí je právě Wu-chan vyrobilo přes 2,2 milionu aut, což představuje zhruba 10 % celkové výroby v Číně.

 

Automobilky ale omezily výrobu i v dalších čínských závodech. Čínská asociace výrobců automobilů nedávno předpověděla 10% pokles prodeje v první polovině roku a 5% pokles za celý letošní rok.

 

Prodej aut přes internet

 

Někteří výrobci a prodejci aut se snaží pokles alespoň zčásti zpomalit online cestou. Poté, co klesl počet zákazníků v tradičních salonech, posilují prodej po internetu. Osobní prohlídku vozů nahrazují živé přenosy na internetu a prohlídky prostřednictvím virtuální reality.

 

 

Online prodej se snaží v Číně výrazně posílit a propagovat například Tesla, BMW, Mercedes-Benz, či čínský gigant Geely. Ten podle BBC dokonce nabízí zákazníkům “plně bezkontaktní služby” s tím, že jim auto přiveze na zkušební jízdu až před dům, aby nemuseli nikam cestovat a riskovat, že se někde nakazí.

 

Ohrožené automobilky

 

Dopady šířící se nákazy pociťují pochopitelně výrobci aut po celém světě. Na akciových trzích zaznamenaly kvůli očekávanému poklesu prodejů výrazné ztráty téměř všechny světové automobilky.

 

Kvůli omezené výrobě v Číně se také zpožďují nebo ruší mnoho dodávek zásadních dílů pro výrobu aut v dalších zemích. Například Hyundai a Kia nedávno zastavily několik montážních linek v Koreji a Nissan oznámil, že pozastaví svou automobilovou výrobu v Japonsku. Koncern General Motors uvedl, že výpadky výroby by mohly ovlivnit závody v Michiganu a Texasu, Jaguar Land Rover varoval, že virus může způsobit problémy v montážních závodech v Británii a vedení konsorcia Fiat Chrysler vzkázalo, že produkce v jednom z evropských závodů může být pozastavena.

 

 

Čínské společnosti se snaží paralyzovanou produkci obnovit, co nejrychleji to jde. I tak ale budou ztráty kvůli koronaviru obrovské - podle ekonomů bude automobilový průmysl letos jedním z nejvíce zasažených odvětví.

 

Velké ztráty podle expertů čekají například Nissan, který v Číně každoročně zaznamenává obří tržby, Volkswagen, který v zemi realizuje 40 % celosvětových prodejů, či Hyundai, která spoléhá na obrovský dodavatelský řetězec v Číně.

TN.cz