Hledej
Elektrická dálnice

Kamiony se mění na tramvaje. Němci je připojili na troleje

První kus německé dálnice je vybavený trolejemi. Od úterý na něm jezdí kamiony, které mají na střeše speciální zařízení a umí se napojit na elektrické vedení. Projekt za víc než miliardu má ukázat, jestli je zavádění trolejí nad dálnice cestou, jak snížit emise z nákladní dopravy.

Úsek dálnice A5 poblíž frankfurtského letiště je jeden z nejrušnějších v Německu. Na pěti kilometrech v každém směru tam nově obstarává přepravu pět dopravců se speciálními kamiony Scania. Ty jsou vybaveny pantografem a umí se stejně jako vlaky nebo tramvaje připojit k trolejím vedoucím nad dálnicí. V normálním provozu tak frčí na elektriku.

 

Jde o tahače s hybridním pohonem. Na střeše mají namontované speciální zařízení od Siemensu. To pomocí senzorů rozpozná, kdy má nad sebou elektrické vedení a vůz k němu připojí. Kamiony na elektromotor dokážou jet až rychlostí 90 km/h, při jízdě navíc nabíjejí své akumulátory. Ve chvíli kdy kabely k dispozici nejsou, systém se zase automaticky odpojí a hybridní ústrojí pak kombinuje spalování s elektřinou z baterií.

 

 

Troleje jsou natažené vždy nad pravým jízdním pruhem. Pokud kamiony předjíždějí, mohou se bez ztráty výkonu od vedení na čas odpojit a znovu vysunout pantograf, když se zařadí.
Německá vláda plánuje testovací provoz až do roku 2022, kdy se rozhodne, zda se systém elektrických dálnic v Německu rozšíří. Na projekt eHighway dala 50 milionů eur, v přepočtu 1,29 miliardy korun.

 

Na dálnici A5 je určeno 15 milionů eur, brzy mají následovat další dva úseky. Testovat se bude na dálnici A1 v blízkosti Lübecku s napojením na přístav. V Bádensku-Württembersku se zase bude testovat na hlavní silnici vedou obcí.

 

 

Výhodou systému je výrazné snížení emisí CO2 a oxidů dusíku. Společnost Siemens uvádí, že eHighway kombinuje efektivitu elektrifikované železnice s flexibilitou silniční přepravy.

 

Pokud by 30 % nákladních vozů na německých dálnicích jezdilo na elektrický pohon, pak by podle firmy Siemens šlo do ovzduší každý rok o 6 milionů tun oxidu uhličitého méně.

 

Systém navíc šetří náklady na palivo – při nájezdu 100 000 kilometrů by jeden kamion vážící 40 tun ušetřil přes půl milionu korun.

 

Snižování emisí uhlíku z dopravy, včetně nákladní, je klíčovou součástí Pařížské dohody o klimatu z roku 2015, jejímž cílem je omezit globální oteplování. Projekty, jako je ten německý, by mohly být součástí řešení, které zahrnuje zvýšené využívání železnice a elektrických vozidel.

 

Testování technologie eHighway už proběhlo v menším měřítku i ve Švédsku a poblíž Los Angeles v USA.

sis TN.cz