Elektrická dálnice

Kamiony se mění na tramvaje. Němci je připojili na troleje

Téma:

První kus německé dálnice je vybavený trolejemi. Od úterý na něm jezdí kamiony, které mají na střeše speciální zařízení a umí se napojit na elektrické vedení. Projekt za víc než miliardu má ukázat, jestli je zavádění trolejí nad dálnice cestou, jak snížit emise z nákladní dopravy.

Úsek dálnice A5 poblíž frankfurtského letiště je jeden z nejrušnějších v Německu. Na pěti kilometrech v každém směru tam nově obstarává přepravu pět dopravců se speciálními kamiony Scania. Ty jsou vybaveny pantografem a umí se stejně jako vlaky nebo tramvaje připojit k trolejím vedoucím nad dálnicí. V normálním provozu tak frčí na elektriku.

 

Jde o tahače s hybridním pohonem. Na střeše mají namontované speciální zařízení od Siemensu. To pomocí senzorů rozpozná, kdy má nad sebou elektrické vedení a vůz k němu připojí. Kamiony na elektromotor dokážou jet až rychlostí 90 km/h, při jízdě navíc nabíjejí své akumulátory. Ve chvíli kdy kabely k dispozici nejsou, systém se zase automaticky odpojí a hybridní ústrojí pak kombinuje spalování s elektřinou z baterií.

 

 

Troleje jsou natažené vždy nad pravým jízdním pruhem. Pokud kamiony předjíždějí, mohou se bez ztráty výkonu od vedení na čas odpojit a znovu vysunout pantograf, když se zařadí.
Německá vláda plánuje testovací provoz až do roku 2022, kdy se rozhodne, zda se systém elektrických dálnic v Německu rozšíří. Na projekt eHighway dala 50 milionů eur, v přepočtu 1,29 miliardy korun.

 

Na dálnici A5 je určeno 15 milionů eur, brzy mají následovat další dva úseky. Testovat se bude na dálnici A1 v blízkosti Lübecku s napojením na přístav. V Bádensku-Württembersku se zase bude testovat na hlavní silnici vedou obcí.

 

 

Výhodou systému je výrazné snížení emisí CO2 a oxidů dusíku. Společnost Siemens uvádí, že eHighway kombinuje efektivitu elektrifikované železnice s flexibilitou silniční přepravy.

 

Pokud by 30 % nákladních vozů na německých dálnicích jezdilo na elektrický pohon, pak by podle firmy Siemens šlo do ovzduší každý rok o 6 milionů tun oxidu uhličitého méně.

 

Systém navíc šetří náklady na palivo – při nájezdu 100 000 kilometrů by jeden kamion vážící 40 tun ušetřil přes půl milionu korun.

 

Snižování emisí uhlíku z dopravy, včetně nákladní, je klíčovou součástí Pařížské dohody o klimatu z roku 2015, jejímž cílem je omezit globální oteplování. Projekty, jako je ten německý, by mohly být součástí řešení, které zahrnuje zvýšené využívání železnice a elektrických vozidel.

 

Testování technologie eHighway už proběhlo v menším měřítku i ve Švédsku a poblíž Los Angeles v USA.

sis TN.cz