Prostor nadevše

Kompaktní dodávka jako rodinné auto? Toyota nasazuje Proace City

Toyota Proace City - 46
Zdroj: Toyota

Citroën Berlingo, Peugeot Partner a Rifter, Opel Combo. Toyota do téhle party přidává vlastní verzi kompaktní dodávky Proace City. Splní roli poctivého pracanta, ale cílí i na rodiny s dětmi, kterým v osobní variantě nabídne spoustu místa. Právě minidodávky v rodinném provedení jsou u nás stále populárnější. Teď nová Toyota dorazila na český trh, jakou dostane cenovku?

Éra prostorných MPV, tedy víceúčelových vozidel, která zvládnou převést početnou rodinu i se spoustou věcí v kufru, postupně končí. Auta typu Opelu Zafira, Renaultu Espace, Citroënu Xsara Picasso či Fordu S-Max se postupně vytrácejí ze scény. Rodinné “autobusy” prostě nedokázaly odolat invazi SUV a crossoverů.

 

Jenomže co mají dělat početnější rodiny, kterým prostě kompaktní SUV nestačí? Které potřebují tři dětské sedačky v zadní řadě a k tomu ještě ideálně spoustu místa v kufru?

 

Nové možnosti jim dávají osobní kompaktní dodávky odvozené z užitkových verzí, kterými automobilky nahrazují ustupující MPV. Volkswagen takhle postupně vyladil rodinnou variantu modelu Caddy, PSA nasadilo vylepšené sourozence Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo.

 

A právě těmhle trojčatům teď přibyla nová “ségra” - Toyota přivezla do Česka novou kompaktní dodávku Proace City, a to i ve verzi Verso určené právě pro rodiny.

 

 

S PSA sdílí stejný základ a podobnost s Berlingem nebo Rifterem je na první pohled patrná - hranaté tvary, krátká kapota, odkládací prostory uvnitř. Toyota přesto slibuje pár vylepšení, "japonské" ladění a také důslednější kontrolu výsledných vozů.

 

“Všechny vozy se vyrábí společně v továrně ve španělském Vigu, ale vozy Toyota pak míří ještě na vlastní linku. Výstupní kontrola kvality odpovídá náročným standardům Toyoty,” popisuje produktový specialista Toyoty Antonín Polák.

 

Možnosti, jak se od “francouzských” sourozenců odlišit, jsou omezené, ale pár detailů by se našlo. Proace City má vlastní přední masku, jiné ochranné lišty na bocích, nová kola.

 

V interiéru osobní verze je pořád patrná “dodávková” strohost, je tu hodně tvrdých plastů, na druhou stranu rodinné minivany nabízejí spoustu odkládacích přihrádek a polic a hlavně velkorysý prostor pro posádku i zavazadla. Možnosti rozšiřují i tři oddělené sedačky (ve vyšších výbavách) v zadní řadě - každá má isoFix a každá se pak dá sklápět, jak je zrovna potřeba. Do roviny se dá sklopit i přední sedačka spolujezdce. Praktický je výškově nastavitelný kryt, který umí rozdělit zavazadelník jako police a také výklopné okno v zadních dveřích, které umožní přístup k zavazadlům i na místech, kde by bylo obtížné otevírat celou záď.

 

Proace City se vyrábí ve dvou délkách - Short měří 4,4 metru, Long je o pětatřicet centimetrů delší. Osobní verze může být až sedmimístná.

 

V nabídce jsou dva benzínové motory a čtyři diesely kombinované s pěti či šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatem:

 

 

U dieselů i benzínů slibuje Toyota nejnižší emise v dané třídě a kombinovanou spotřebu pod 4,5 litru u nafty a 5,5 litru u benzínu.

 

Proace City se dá kromě osobní varianty Verso pořídit samozřejmě i jako pracovní dodávka, může být prosklená či plně užitková zakrytá plechem.

 

 

Pracovní verze Proace City jsou dvě: Van a Crew Cab (jen v delší variantě), přičemž ta druhá kromě nákladového prostoru a až třech míst vpředu nabízí i tři místa v zadní řadě pro větší pracovní tým či převážení početnější posádky. Všechny tři zadní sedačky se dají v případě potřeby sklopit do podlahy.

 

Při sklopení sedačky spolujezdce má Proace City nejdelší nákladový prostor ve své třídě, až 3,1 metru v kratším a 3,4 metru v delším provedení. Je to jedna z mála malých dodávek, která vzadu v pohodě převeze napříč i dvě europalety. Nosnost užitkové verze může být až jedna tuna a dodávka utáhne ještě až 1,5tunový přívěs.

 

Toyota vybavila Proace City spoustou asistenčních systémů, které je možné rozšířit o tři bezpečnostní pakety. O obsluhu infotainmentu se stará velká osmipalcová dotyková obrazovka vystupující z palubní desky, minidodávka (v osobní i pracovní variantě) je vybavená i systémy pro zrcadlení chytrých telefonů či bezdrátové dobíjení.

 

Rodinné Proace City Verso je v nabídce ve třech výbavách - Combi, Shuttle a Family. Pracovní výbavy jsou rozdělené na čytři stupně: Live, Active, CrewCab Active a na objednávku i Comfort pro náročnější zákazníky.

 

Ceny jsou proti sourozencům od PSA zhruba o 2,5 % výš, Toyota za to nabízí přísnější dohled na výrobu a také záruku až pět let, nebo dokonce milion kilometrů u užitkové verze.

 

 

Základní rodinná varianta Proace City Verso stojí 430.000 korun se slabším benzínovým motorem a o 5 tisíc víc s nejslabším dieselem. Pro rodinu vyladěná verze s nejsilnějším dieselem, automatem a velmi slušnou výbavou vyjde na 570.000 korun, nejdražší Verso v top výbavě pak 665.000 korun.

 

Ceník užitkové verze začíná na 400.000 korun bez DPH za slabší diesel s pětistupňovým manuálem. Nejlépe vybavená kratší verze s nejdražším a nejsilnějším dieselem, osmistupňovým automatem a extra užitným zatížením stojí 615.000 korun. Delší varianta je zhruba o 15 tisíc dražší.

 

Fotogalerie: Toyota Proace City jako dodávka i auto pro rodinu

1
/
28
Zdroj: Toyota
Toyota Proace City - 57
 

TN.cz