Hledej
Tvrdá rána

Klimaticky neutrální EU do 2050? Nové emisní cíle děsí automobilky!

Budoucí předsedkyně Evropské komise považuje za hlavní bod svého programu boj se změnou klimatu. Na paškál si Ursula von der Leyenová vzala zejména autodopravu a snížení emisí oxidu uhličitého, který produkuje, a zasadila tak tvrdou ránu automobilkám.

Výrazně snížit emisní limity pro nová vozidla do roku 2030 o více než polovinu. To jsou současné emisní cíle Evropské unie, které děsí evropské automobilky.

 

Během necelých sedmi let tak musí evropské automobilky převést zhruba čtvrtinu své výroby na čisté elektromobily, pokud se chtějí vyhnout drastickým pokutám za neplnění přísných emisních norem.

 

Jediný gram oxidu uhličitého na ujetý kilometr navíc totiž vyjde automobilku na každém prodaném autě na 90 euro. A budoucí předsedkyně Komise plánuje zajít ještě dál. "Já chci, aby se Evropa stala prvním klimaticky neutrálním kontinentem do roku 2050," řekla ve svém projevu v Europarlamentu.

 

"Představa, že v roce 2050 nebude v Evropě žádné auto na spalovací motor, mi připadá celkem absurdní," prohlašoval před měsícem premiér Andrej Babiš. Po zvolení von der Leyenové přitom uvedl, že se těší na spolupráci, a gratuloval jí.

 

 

Jediným řešením se tak zdá být přechod k alternativním pohonům, jako je například vodík nebo elektřina. "Pro elektromobilitu neexistuje infrastruktura, je drahá, takže běžný občan nemá na to, aby si koupil elektromobil," namítl ekonom Lukáš Kovanda.

 

Nejlevnější modely začínají zhruba na 800 tisících korunách. Řešením by mohly být různé dotace nebo daňové úlevy pro jejich uživatele, což funguje například v Norsku. "Elektromobilům odečetli DPH, v tu chvíli jsou o 25 procent levnější. Naopak na benzínová auta přidávají ekologické daně," vysvětlil odborník Martin Frei.

 

"Stát nezvládne zaplatit lidem, aby nakoupili nové elektromobily, tohle je bez šance," nesouhlasí ale analytik Vojtěch Kotecký.

 

 

Také kvůli striktní emisní politice Unie čelí evropský automobilový trh už teď propadu zhruba o 8 procent oproti loňskému roku. "Celý motoristický segment je v podstatě fatálně ohrožen. Je to hazard s pracovními místy v celé Evropě a v České republice zvlášť," myslí si Kovanda.

 

Reálně totiž hrozí, že evropské automobilky omezí výrobu, nebo ji z Česka přesunou do svých domovských zemí. Automobilový průmysl u nás zaměstnává až 400 tisíc lidí.

epa tn.cz / TV Nova