7 omylů

Kdy zapínat klimatizaci? Kvůli těmto chybám selže nebo ohrozí posádku

Klimatizace v autě
Zdroj: Auto Kelly
Ilustrační snímek
Téma:

V extrémních vedrech nelze v autě bez klimatizace skoro přežít. Řada řidičů neodolá a hned, jak usednou za volant, rovnou spustí chlazení naplno. Chyba! Podívejte se na nejčastější omyly při používání klimatizace.

Řidič v přehřátém autě reaguje pozdě, je apatický a netrpělivý. Pokud se teplota v kabině pohybuje kolem 35 stupňů, jsou reakce podle průzkumů až o 20 % pomalejší, než když je v autě 25 °C.

 

Klimatizace se rozhodně vyplatí, v posledních dnech obzvlášť. Ale používáte ji správně?

 

Nejčastější chyby:

 

Okamžitý plný výkon

Když je venku skoro čtyřicet, je lákavé otočit klimatizaci rovnou na maximum. Jenže experti automobilky Seat varují, že takový krok snižuje účinnost systému a dokonce ohrozit cestující. V autě v takovém případě nejprve cirkuluje nahromaděný horký vzduch, což může vést k dehydrataci, přehřátí organismu a snížení pozornost řidiče.

 

Než vyrazíte na cestu, rozhodně je lepší otevřít na chvíli dveře a stáhnout okénka, aby se teplota alespoň o trochu snížila přirozenou cestou. Minutu nebo dvě větrejte, teprve pak okna zavřete a pusťte klima.

 

Recirkulace vzduchu

Dejte si pozor, aby byla klimatizace správně nastavená. Řidiči někdy nechávají klimatizaci přepnutou na vnitřní recirkulaci, jenomže ta do auta nepustí vzduch z venku. Navíc se mohou mlžit okna, což zkomplikuje řidiči výhled. Seat doporučuje automatický režim, který sám dokáže efektivně regulovat proudění vzduchu.

 


Namíření výdechů na sebe

Pokud každý člen posádky nasměruje výdechy klimatizace na sebe, sice se v horku možná bude cítit lépe, ale systém pak nemůže zajistit rovnoměrné proudění vzduchu v celém autě. Ve většině aut jsou výdechy jen vpředu a bez správné cirkulace se chladný vzduch nedostane k cestujícím na zadních sedadlech. To může být nebezpečné, obzvláště pokud vzadu vezete malé děti. Trysky by správně měly směřovat nahoru ke stropu, ne na obličeje posádky.

 

Vypínání klimatizace v ranním chládku

V posledních dnech si ranního chládku moc neužijeme, ale pokud nejsou extrémní vedra, řada řidičů ráno nechává klimatizaci vypnutou. Experti Seatu ale doporučují nechat systém zapnutý a třeba nastavit vyšší teplotu. Jinak opět hrozí zamlžování oken s tím, jak bude venkovní teplota postupně stoupat.

 

Nepravidelné používání

Řada řidičů používá klimatizaci jen v extrémních vedrech a jinak ji nezapínají. I to ale může být chyba. I když horka skončí, měli byste systém zapnout aspoň párkrát za měsíc na pár minut, a to i v zimě.

 

V opačném případě se usazuje olej mazající kompresor a váže na sebe vodu. Navíc se rychleji ničí těsnění. Zanedbaný systém pak může selhat, když ho ve vedru budete skutečně potřebovat.


Zbrklé zapínání i vypínání

Neuvážené používání systému klimatizace rozhodně neprospívá. Například pokud klima zapnete ve chvíli, kdy je auto rozjeté na dálnici a motor pracuje na vyšší otáčky, může to znamenat náhlou extrémní zátěž pro součásti kompresoru a systém pak může selhat.

 

 

Hlavně u starších a slabších klimatizací tak odborníci doporučují zapínat klima už při volnoběžných otáčkách a během jízdy postupně přidávat na intenzitě.

 

Také vypínání by mělo být postupné. Doporučuje se vypnout klima dvě až tři minuty před vypnutím motoru a nechat běžet jen ventilaci, aby se výparník stačil alespoň trochu vysušit. Jinak se časem stane líhní bakterií.

 

Podcenění údržby

Stejně jako olej, pneumatiky nebo brzdová kapalina i systém klimatizace vyžaduje pravidelnou kontrolu a údržbu. Kabinový (pylový) filtr by se měl měnit po každých 15 000 až 20 000 ujetých kilometrech nebo jednou ročně. Filtry se postupně ucpávají, což omezuje proudění vzduchu a klima pak nefunguje správně.

 

 

Zanesená klimatizace je navíc rájem pro nebezpečné mikroorganismy. Ve výparníku klimatizace se totiž hromadí vlhkost, která je živnou půdou právě pro nejrůznější bakterie a plísně. Při spuštění klimatizace pak všechny tyto látky proudí do kabiny našeho vozu a posádka je nevědomky vdechuje, což může způsobit i zdravotní potíže. ”Je-li kabinový filtr zanesený nečistotami, vzduch ve vozidle nečistí, naopak šíří škodlivé látky uvnitř vozu, a ohrožuje tak všechny cestující,“ varuje Michal Knor z Auto Kelly.

 

 

Jak na údržbu?

 

Základní údržbou klimatizace, kterou zvládneme sami, je dezinfekce výparníku a systému vnitřního rozvodu vzduchu. “Ve výparníku dochází k ochlazování vzduchu, který ventilátor nasává z okolí. Cítíme-li ve voze zápach při zapnutí klimatizace, je to známka toho, že je výparník znečištěný. Zanesený výparník navíc snižuje účinnost klimatizace,“ vysvětluje Michal Knor. Existují například čističe klimatizace ve spreji, které jednoduše aplikujete přímo do ventilačních otvorů ve vozidle.

 

 

Účinným prostředkem může být i takzvaný ozonmaker – zařízení, které vytváří ozon. Ten ničí bakterie, viry, plísně a jiné organismy a také zápachy způsobené chemickou reakcí plastů, koberců, izolací, barev a laku.

 

Kabinový filtr může být dvojího druhu - existují obyčejné papírové filtry i filtry s aktivním uhlím, které navíc zadržují i škodlivé plyny a pohlcují pachy. Pokud máte zanesený kabinový filtr poměrně jednoduše ho vyjmete a nainstalujete nový. Případně vám výměnu během pár minut provedou v servisu, kde zajistí i důkladné čištění všech součástí klimatizace a kontrolu množství chladiva a oleje v systému. ”V systému klimatizace může docházet k samovolnému úniku chladiva, ten snižuje účinnost funkce chlazení, a pokud by se tato prevence zanedbala, hrozí poškození kompresoru a jeho oprava je velmi nákladná,“ radí Michal Knor z Auto Kelly.

TN.cz