TEST zimních gum:

Každá šestá zimní pneu má problémy na sněhu či mokru. Jak se nesplést?

Test zimních pneumatik
Zdroj: dTest

Blíží se čas přezutí letních pneumatik na zimní. Jezdit v zimním období bez zimních pneumatik je zbytečný hazard. Ať už naše vozovky budou mokré, zasněžené nebo zledovatělé, je dobré se na ně patřičně připravit. Spotřebitelská organizace dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesla výsledky nového testu zimních pneumatik pro osobní i dodávková auta. Šestina testovaných pneumatik zcela propadla – nezvládla jízdu na sněhu nebo mokré vozovce.

Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusí mít čeští řidiči přezuto hned 1. listopadu, ale rozhodně se vyplatí být připraven - zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se takové podmínky mohly předpokládat.

 

Předpověď počasí počítá s nočními a ranními mrazíky, proto většina řidičů plánuje přezutí svého vozu v nejbližší době.

 

Jaké pneumatiky vybrat? Napovědět můžou výsledky testu spotřebitelské organizace dTest a německého autoklubu ADAC.

 

 

Náročným zkouškám dTest podrobil celkem 30 nových modelů zimních gum – polovina z nich je určena pro běžné osobní vozy - rozměr 185/65 R15 - a druhá polovina pro dodávky a velké rodinné vozy - rozměr 205/65 R16C.

 

Testovalo se na severu Evropy i v klimatizovaných halách s umělým ledovým povrchem. Srovnávají se jízdní vlastnosti na vodě, sněhu, ledu i suché vozovce. “Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíci nejnovějších testů jsou hlavně v kategorii dodávkových pneumatik,“ shrnuje šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

 

Propadly na mokru:

 

Nejběžnější výzvu pro řidiče v českých podmínkách představuje mokrá vozovka, z jízdních zkoušek se proto do celkového hodnocení promítá nejvíce. Za nezvládnutí pohybu na mokré vozovce udělil dTest ”pětku“ jednomu modelu, a to šestnáctipalcovým pneumatikám BFGoodrich Activan Winter.

 

I ty nejlepší gumy pro dodávky dopadly v celkovém hodnocení dTestu pouze uspokojivě. Dodávkové 16palcové pneumatiky celkově nepříjemně překvapily špatnou výdrží – žádná z nich si neodnesla v celkovém hodnocení lepší než uspokojivou známku.

 

Nezvládly sníh:

 

Sníh dělal problémy více výrobkům; celkem čtyři zimní pneumatiky měly potíže na zasněžené vozovce – jak s ovladatelností, tak s rozjezdem do kopce. ”Řidiči, kteří se s autem vydávají v zimě do hor, by se při výběru nového obutí měli vyhnout pneumatikám, které nezvládly jízdu na zasněženém uhlazeném povrchu,” radí Hana Hoffmannová.


Šlo konkrétně o tři šestnáctky: Maxxis Vansmart Snow WL2, Goodride SW612, Sava Trenta M+S a jednu patnáctku Toyo Snowprox S943.


Úspěšně prošly testem:

 

Z 15palcových pneumatik si pochvalu zaslouží gumy Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích.

 

Pneu Kleber Krisalp HP3 si také vedly obstojně. Vydrží déle než Dunlop, na druhou stranu se o něco hůře ovládají na mokru a na sněhu.

 

Třetím a zároveň posledním modelem s celkovou dobrou známkou jsou gumy Pirelli Cinturato Winter, které získaly stejné celkové hodnocení jako Kleber. Zatímco model Pirelli měl navrch na mokru, sucho více svědčilo Kleberu.

 

 

Kompletní výsledky testu zimních pneumatik vyšly v říjnovém vydání časopisu dTest. Přehled testovaných modelů je na webu dTestu.

 

Tipy expertů dTestu: 

- Při výběru pneumatik se řiďte rozměry pneumatik uvedenými ve velkém technickém průkazu.

- Zákon stanoví, že mají-li vaše zimní pneumatiky vzorek nižší než 4 mm, je třeba si pořídit nové.

- Nespoléhejte na takzvané univerzální celoroční pneumatiky. Není totiž možné vyrobit kvalitní pneumatiku tak, aby byla přizpůsobena na všechny podmínky, do kterých se s autem můžete během roku dostat.

- Pokud si koupíte nové pneumatiky přímo v pneuservisu, zároveň si kupujete i likvidaci starých gum. Servis tedy následně nechá staré kusy ekologicky zlikvidovat.

- Ekologickou likvidaci zajišťují výrobci a dovozci pneumatik, kteří musejí zajistit místa zpětného odběru a zveřejňovat je na svých internetových stránkách.


Jak se vyznat v označení pneumatik:

TN.cz