Nejčastější závady

Jsou moderní auta náchylnější k poruchám? Počet svolávaček je rekordní

Problémy s autem
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Majitelé aut museli vloni povinně do servisů mnohem častěji než v předešlých letech. Automobilky totiž v roce 2019 vyhlásily v Evropě 380 svolávacích akcí, což je rekordní počet. Akcí bylo o 32 % více, než v roce předchozím. O 25% víc bylo také modelů, kterých se svolávačky dotkly, píše web Svolávačky.cz. Jaké byly nejčastější závady?

V roce 2019 bylo svoláváno do servisů 299 modelů 42 značek, některé musely k opravě několikrát. Srovnání s rokem 2018 tak ukazuje, že počet svolávacích akcí automobilek roste, vloni jich bylo 380, v roce 2018 jen 288, svolávaných modelů bylo předloni 239.

 

Data vyplývají z analýzy týdenních přehledů notifikací Rapex vydávaných Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise, které zpracoval web Svolávačky.cz. Systém Rapex přitom eviduje pouze nebezpečné závady ohrožující bezpečnost a zdraví. Do statistik nejsou započítány některé méně rozsáhlé svolávací akce.

 

 

Nejvíc svolávacích akcí nahlásila v roce 2019 do Rapexu automobilka Mercedes-Benz (56), následována francouzskými značkami Citroën (25) a Peugeot (23). V první desítce dále figurují Audi (19), BMW a Opel (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault a Toyota (14). Více než 10 svolávacích akcí vyhlásilo 15 značek. Škoda Auto je s devíti svolávačkami na 16. místě.

 

Nejčastější závady

 

Nejčastějším důvodem ke svolávací akci byly vloni možné problémy s airbagy (144 případů), motorem (134), podvozkem (65), brzdami (49) i řízením (35). Kvůli riziku vzniku požáru přibylo v archivu 116 záznamů.

 

Počet svolávacích akcí ale nemusí nutně znamenat, že některé značky vyrábí poruchovější auta. Někteří výrobci to berou jako součást férového servis pro zákazníky. Na rostoucím počtu svolávacích akcí se určitě podílí i stále narůstající počet technologií ve výbavě moderních aut.

 

 

Mezi největší akce roku patřily svolávačky Fordu kvůli praskajícím přítlačným kotoučům spojky a možnému úniku elektrolytu baterie. BMW mělo dvě velké svolávačky kvůli kabelům baterie u starších vozů a Volvo svolávalo prakticky celou svou modelovou řadu kvůli riziku požáru dieselových motorů. Dvě velké svolávací akce pro několik modelů vyhlásilo i Subaru kvůli vadnému brzdovému spínači a riziku praskání ventilových pružin u benzínových motorů. Detailní přehled najdete ZDE.

Související témata:
TN.cz