Hledej
Filtry pevných částic

Jezdíte bez filtru? Policie vám bude moci na místě odstavit auto!

Policie má v plánu zavést kontroly výfuků aut přímo v terénu. Půjde hlavně o to, aby odhalila chybějící nebo nefunkční filtry pevných částic. Podle odhadů u nás jezdí bez filtru statisíce aut. A někteří řidiči si filtry nechávají odstranit, i když jim za to hrozí pokuta až 50 tisíc korun.

Aut bez funkčního filtru na silnicích jezdí podle odborných odhadů statisíce. To by se ale mělo změnit. Na auta, která kvůli poškozeným, nebo dokonce chybějícím filtrům pevných částic zamořují ovzduší, si brzy posvítí policie přímo v terénu v rámci běžných kontrol.

 

"V přípravě je nákup mobilní jednotky na měření emisí, která by měla odhalit auta bez filtru pevných částic v provozu," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. "Počítáme s tím, že bychom zhruba v polovině roku zahájili testovací provoz na území Prahy, případně Středočeského kraje, a postupně tuto praxi rozšiřovali do ostatních krajů," řekl Tomáš Lerch z dopravní policie.

 

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) na nákup těchto mobilních jednotek na měření emisí prý čeká jako na smilování. "Pomůže to stoprocentně, dneska jsou ty možnosti omezené, když je podezření, tak s tím řidičem zajedou na stanici technické kontroly, což je časově náročné," tvrdí Brabec.

 

"Špinavé auto" pak budou policisté moci okamžitě dokonce i odstavit z provozu. "Zjistí-li se pochybení, závada, při vážné závadě je zkrácena technická způsobilost na 30 dnů, v případě nebezpečné závady je odejmuta technická způsobilost a takový řidič nemůže dál pokračovat," vysvětluje Lerch.

 

 

 

Kvůli problémům okolo filtrů pevných částic se už zpřísnily zákony nebo kontroly na emisních stanicích. Mohou přijít kdykoli kontroly z krajského úřadu a ministerstva dopravy - mohou tajně pořizovat záznamy kontrol emisí, mohou nastrčit auto, jestli mechanik to udělá správně. A mobilní jednotky na měření emisí mají být další krok, jak takzvaná špinavá auta ze silnic vymýtit.

 

"Já jsem to před několika lety nazval kolektivní sebevraždou. Tady jezdí stovky tisíc karcinogenních aut, které chrlí do ovzduší v naší dýchací zóně karcinogenní látky. Je to někdy způsobeno nevědomostí lidí, protože jim někdo třeba řekne: to si vymontuj, to akorát brání výkonu, máš vyšší spotřebu...to je nesmysl," říká Brabec.

 

Dokonce i řidič uvnitř auta dýchá až čtyřicetinásobně víc škodlivých látek, než výzkumníci naměřili na nejfrekventovanějších pražských křižovatkách. Podle ministerstva životního prostředí je v Česku registrováno pětt a půl milionů aut a až 10 % z nich může jezdit s poškozeným, nebo dokonce vymontovaným filtrem. Od toho některé neodrazuje ani hrozba pokuty 50 tisíc korun.

 

 

 

Filtr pevných částic mají diesely povinně už od roku 2010. Ale postupně je dostávají i benzínová auta. Někteří lidé si auto bez filtru už koupí, aniž by věděli, že tam není. Jak takové auto poznáme?

 

Černé saze ve výfuku je jedno z mnoha znamení, že filtr pevných částic nefunguje, jak má. Že je něco špatně, na to řidiče upozorní také varovná kontrolka. To už má většinou auto menší výkon a do závratných rychlostí ho nedostanete.

 

Ve většině případů závadu odhalí až povinná technická prohlídka. Pokud vozidlo neprojde na technické kontrole emisním měřením, řidič má třicet dní na to, aby filtr nechal opravit nebo vyměnit.

 

Výměna stojí od patnácti tisíc nahoru, záleží na modelu auta a jeho stáří. Auto s původním filtrem přitom může najezdit až statisíce kilometrů. Stáčí dobrá údržba, kvalitní oleje nebo přípravky do paliva. Jsou ale hazardéři, kteří filtr záměrně demontují. Odborníci to zásadně nedoporučují. Auto pak vypouští do ovzduší spoustu nebezpečných jedovatých škodlivin.

Bára Divišová, Jan Socha, sei TN.cz