Rady a tipy

Jedete na STK? Pozor na zbytečné závady, kvůli nim nemusí auto projít

Emise
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

Projít měřením emisí a linkou stanice technické kontroly vždy zabere nějaký čas, a tak je mrzuté, když musíte návštěvu opakovat. Jak se na STK připravit, aby auto prošlo napoprvé?

“Technici na STK mohou na voze nalézt tři druhy závad. Lehké, vážné a nebezpečné. S lehkými závadami kontrolou projdete a dostanete na registrační značku nálepku s platností dva roky. U vážných závad máte lhůtu 30 dní na odstranění a dostanete novou nálepku na registrační značku s platností 30 dnů. Pokud vám naleznou nebezpečnou závadu, musíte vozidlo nechat odtáhnout ze stanice na vlastní náklady, protože s ním již nesmíte na silnici,” vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Kontrola motoru

Podívejte se, zda vám někde viditelně neuniká olej nebo další provozní kapaliny. Pokud pod autem nacházíte pravidelně olejové kapky, nespoléhejte na to, že technik na STK únik oleje přehlédne. Jedná se vážnou závadu, která je důvodem k opakovaní technické prohlídky s lhůtou 30 dnů. S únikem oleje proto raději jeďte nejdříve do servisu.

 

 

Kontrola výfukového potrubí

K tomu, abyste prošli měřením emisí, je potřeba mít kromě motoru v dobré kondici také výfukový systém, jehož součástí jsou katalyzátory a filtry pevných částic. Když neprojdete emisemi, pokračujete v prohlídce s vážnou závadou a pokud se dostavíte do 30 dnů, opakujete pouze emise. Této situaci se dá předejít pouze návštěvou servisu a opravou před měřením.

 

 

Kontrola kol a pneumatik

Nesprávný rozměr kol nebo pneumatik je častou příčinou opakovaných technických kontrol. Podívejte se, zda vaše kola a pneumatiky mají správný rozměr, který je uveden v technickém průkazu. Zkontrolujte také opotřebení. Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm a u letních 1,6 mm.

 

Kontrola řízení

Na lince STK mají zařízení, které odhaluje vůle v mechanismu zavěšení kol a řízení. Velké vůle jsou vážnou závadou a dostanete 30 dní na opravu. Pokud máte pocit, že točíte volantem a auto nezatáčí nebo se v plném rejdu ozývají nepěkné zvuky, je dobré se poradit v servisu.

 

 

Pozor na ruční brzdu

Pokud slyšíte nějaké zvláštní zvuky nebo auto táhne na jednu stranu, poraďte se v servisu. Velmi často auta neprocházejí technickou kvůli ruční brzdě. Mnoho řidičů ji téměř nepoužívá a pak bývají na STK překvapeni. Pokud si nejste jistí její funkcí, nechte ji raději zkontrolovat.

 

Kontrola povinné výbavy

Do povinné výbavy vozidla podle terminologie STK nepatří jenom lékárna a výstražný trojúhelník, ale i přítomnost funkčních bezpečnostních pásů, airbagy, zámky, ovladače a rychloměr. Tyto položky vám budou na lince také kontrolovat. Opakovanou prohlídku může zavinit například svítící kontrolka airbagu.

 

Kontrola skel

Zkontrolujte čelní sklo, abyste si byli jistí, že na něm nejsou žádné praskliny nebo poškození. Prasklina větší než 20 mm ve stírané části je klasifikována jako vážná závada. Dalším problémem může být vyšší než povolené zatemnění skel. Technici také kontrolují, jak funguje stahování oken, stěrače a ostřikovače.

 

 

Kontrola světel

Závady na světlech jsou také označované jako vážné. Technik na lince STK vám rád pomůže světla správně seřídit, ale musí vám svítit všechny žárovky. Zkontrolujte, zda Vám svítí přední světlomety, mlhovky, blinkry, mlhovky vzadu, couvací svítilna a všechna brzdová světla.

 

 

“Mezi nejčastější nebezpečné závady, při kterých vám odeberou ze zadní značky červenou nálepku, patří silná koroze nosných částí karoserie nebo podvozku. Auto bez nálepky musíte z STK nejen nechat odvézt, ale po odstranění závady zase také nechat přivézt na odtahovce. Jinak riskujete pokutu a zadržení řidičského průkazu. V případě nehody auta bez STK neplatí povinné ručení.” upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související témata:
TN.cz