Opatření na příští rok

Jak zvýšit bezpečnost na silnicích? Tohle je plán ministra dopravy

Dopravní nehoda
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.

Situace na českých silnicích není dobrá. Agresivita roste, respekt se naopak vytrácí, přibývá nehod a bohužel i jejich obětí. Od začátku letošního roku do konce listopadu zemřelo při nehodách 513 lidí. Jak chce současný stav změnit ministerstvo dopravy? A co byste zlepšily vy?

Můžou k bezpečnosti na silnicích přispět informační kampaně a preventivní akce? Uvidíme… Ministerstvo dopravy jich na příští rok každopádně chystá celou řadu. Ale snad nezůstane jen u kampaní.

 

Řada řidičů žádá přísnější trestání hříšníků a víc policejních hlídek u silnic. I na to se dostane - alespoň dálniční police by měla dostat posily a nový sazebník pokut a bodového systému přinese tvrdší tresty hlavně za nejnebezpečnější prohřešky.

 

 

“Jako řidič z povolání pohybující se na silnicích denně i v zahraničí, bych viděl jako největší problém výchovu řidičů a to už počínaje autoškolou, odkud budoucí řidiči vychází absolutně nedostatečně připraveni pro dnešní provoz a různé dopravní situace. Mnoho z nich ani nezná základní pravidla provozu. O nějaké ohleduplnosti a respektu se na českých silnicích už vůbec nedá mluvit, což je v zahraničí většinou znatelný rozdíl pro každého,” vzkazuje jeden ze šoférů.

 

I v autoškolách se snad chystají změny k lepšímu:

 

 

Další změna se dotkne provozu na dálnicích - od 1. ledna bude platit zákaz předjíždění pro kamiony na vybraných úsecích v okolí Brna na D1, mezi Prahou a Berounem na D5 nebo v úseku Praha – Úžice na D8 či Praha - Jirny na D11. Celkově se omezení nově dotkne 116 kilometrů dálnic, se dvěma stávajícími úseky D1 tak bude zákaz předjíždění pro kamiony platit 145 km českých dálnic.

 

Anketa

Co by podle vás nejvíc přispělo k větší bezpečnosti na silnicích?

Hlasovalo 489 lidí.

 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík obnovil Radu vlády pro BESIP a s odborníky sestavil sadu opatření pro příští rok, kterými chce bojovat s tragickými událostmi na našich silnicích. Tohle je část plánu tak, jak ji ministr zveřejnil tento týden:

 

Prevence

- Nejdůležitější je nehodám předcházet. Na příští rok proto máme připraveno mnoho preventivních kampaní na nejrůznější témata: bezpečnost motocyklistů, chodců, alkohol a drogy za volantem, používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček, dopad léků na řízení, zrak řidičů, používání asistenčních systémů, agresivita na silnicích, bezpečné chování u dopravní nehody a mnoho dalších.


 

- Dále se zapojíme a přichystáme mnoho projektů. Namátkou EDWARD (neboli Evropský den bez úmrtí na silnici), Vidíme se, Na kole jen s přilbou, Zebra se za Tebe nerozhlédne, či Nepozornost zabíjí.

 

- Samostatnou kapitolou je dopravní výchova u dětí, protože zásady chování na silnici je potřeba učit už od malička. Zaměříme se na ty, kdo děti učí o bezpečnosti na silnicích. Budeme školit nejen učitele ZŠ a MŠ, ale také policisty a lektory na dopravních hřištích.


 

- Policisté musí být více vidět na silnicích i dálnicích. Chceme proto personálně posílit policejní oddělení na dálnicích.


 

- Podpoříme také projekt "Speed Marathon", který se každoročně zaměřuje na dodržování rychlostních limitů a bezpečného odstupu vozidel.


 

- A už intenzivně pracujeme na nové Strategii BESIP pro období 2021-2030.

 

 


Infrastruktura 


- Pro bezpečnost na silnicích je velice důležitá infrastruktura, po které se řidiči pohybují. Zavedeme například jednotný informační systém vyhodnocení a odstraňování nehodových lokalit.

 


- Chystáme příručku pro prevenci a snižování následků nehod s nárazem do stromu.

 

- Dále také spolupracujeme se SŽDC na větším zabezpečení železničních přejezdů.

 

 



Legislativa a systémová opatření

- Bezpečnosti na silnicích je také potřeba pomoci zákony. Chystáme proto novelu bodového systému, aby více postihoval opravdové piráty silnic a naopak snížíme tresty za drobné přestupky.

 

- Vylepšíme informování řidičů o jejich bodech a zavedeme řidičský průkaz na zkoušku.


 

 

- Zaměříme se také na řidiče, kteří o řidičský průkaz přišli. Pokud se mají vrátit zpátky na silnice, musí změnit své chování! Proto pro ně chystáme rehabilitační program.
 

TN.cz