Náročný trénink

Jak vypadá výcvik armádních řidičů? Podívejte se, co musí zvládnout

Téma:

Extrémní stoupání i klesání, orientace v terénu, jízda v maximálním náklonu a přes těžké překážky, couvání, smyk a aquaplaning. Dokonce i simulátor převrácení. Tak vypadá výcvik armádních řidičů. Zvládat ho musí s těžkými tatrovkami i obrněnými vozy. Podívejte se, co výcvik obnáší.

Výcvik armádních řidičů probíhá v různých podmínkách - v zimě, v mrazu, v dešti, v létě, v noci, aby šoféři otestovali svoje schopnosti i vozidla, která musí zvládat. Záběry v úvodu článku ukazují, jejich trénink na unikátním polygonu Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava s nákladními vozy Tatra 810 a 815.

 

Tatra 810 je třínápravové vojenské terénní nákladní vozidlo, které nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S. I s ještě těžší čtyřnápravovou Tatrou 815 předvádějí armádní řidiči extrémní kousky.

 

S náklaďáky si musí poradit v těžkém terénu, při extrémním náklonu, a to i při couvání a v omezeném prostoru. Terén je plný hrbolů, příkopů, kamenitých úseků, výmolů a prudkých svahů i brutálních klopených zatáček. Některé překážky vypadají z kabiny mnohdy jako nezvládnutelné, ale opravdové hranice náklonů, sjezdů či prudkých výjezdů do kopců jsou daleko za běžným lidským vnímáním.

 

Unikátní technicko-terénní polygon ostravského centra Libros v současně době disponuje 40 překážkami, součástí jsou i nové prvky, které umožňují trénink řidiče s vozidlem v proměnlivém horizontu.

 

Výcvik je většinou celodenní. První polovina probíhá na asfaltové části, konkrétně na aquaplaningové vaně s 5 centimetrů hlubokou vodou. Řidiči nacvičují průjezdy v různých rychlostech, vyhýbací manévry se změnou adheze, krizové brzdění a podobně.

 

Dominantou polygonu je přímá kluzná plocha se smykovou deskou pro nákladní vozidla do 40 tun, jediná tohoto typu v Česku. Ta slouží pro nácvik správné reakce na náhlý smyk vozidla. Po zvládnutí krizové situace musí řidič ještě objet překážky v podobě vodních clon.

 

Jak armádní řidiči s těžkými náklaďáky zvládají jízdu na vodě? Podívejte se:

 

 

V dalších sektorech řidiči nacvičují reakce na proměnlivé světelné signály a součástí výcviku je také simulátor převrácení pro uvědomění si důležitosti bezpečnostních pásů a velikosti znásobení sil volně položených předmětů v kabině a pro nácvik bezpečného vyproštění se z vozidla. Druhá polovina výcviku probíhá na dvoukilometrové trati terénního polygonu.

 

Do Ostravy jezdí vojáci také se speciální bojovou technikou, například s lehkými obrněnci Iveco. Podívejte se na výcvik řidičů speciální bojové techniky ze 72. mechanizovaného praporu Přáslavice:

 

 

Technicko-terénní polygon slouží také pro testování speciálů společnosti Excalibur Army a Tatry. Testoval se tu například unikátní 34 tun těžký jedenáctimetrový vyprošťovací automobil Treva-15, prototyp na podvozku Tatry 815.

 

Unikátní polygon ostravského centra Libros je uměle vybudovaný areál s několika překážkami, které simulují v co největší míře pohyb vozidla v reálném terénu. Zhruba čtyřhektarová plocha je tvořena několika povrchy a lze na ní provádět trénink dovednosti v řízení vozidla ve středním a těžkém terénu. Provoz je celoroční a probíhá za zvýšených bezpečnostních podmínek.

 

Centrum bezpečné jízdy Libros se věnuje komplexní přípravě řidičů Armády České republiky už 15 let. Na polygonu trénují i šoféři integrovaných záchranných systémů, především hasičských sborů. Centrum funguje jako komplexní vzdělávací a zážitkové středisko, pořádá individuální tréninky jízdy s instruktorem v různých typech vozů i eventy a teambuildingy.

Související témata:
TN.cz