Krize auto průmyslu

Škodovka opět prodloužila odstávku. Automobilky čekají bilionové ztráty

Výroba motorů v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Storyboard
Téma:

Česká automobilka Škoda Auto potvrdila, že nezačne vyrábět minimálně do 27. dubna. Pokud zůstanou evropské a americké automobilky paralyzované až do konce měsíce, ztratí na tržbách víc než 100 miliard dolarů, v přepočtu tedy víc než 2,5 bilionu korun. Vyplývá to z analýzy, kterou zveřejnil deník Financial Times.

Česká automobilka Škoda Auto potřetí odkládá obnovení výroby. Ve středu rozeslala zaměstnancům SMS, že mají zůstat doma minimálně do 27. dubna:

 

"Po domluvě s koncernem VW a odbory KOVO je odstávka výroby v českých závodech Škoda Auto prodloužena do 6:00 27.4.2020."

 

Škodovka tak reaguje na výpadek poptávky i přetrvávající opatření v související s pandemií koronaviru.

 

Automobilka přerušila výrobu 18. března, původně chtěla spustit linky 6. dubna. První druhé odložení znělo do 14. dubna, pak do 20. a teď bude odstávka minimálně od další týden delší. Zaměstnanci dostávali do 29. března 70 % mzdy, od té doby berou 75 % 

 

P/odle odborářů automobilka denně ztrácí 12 milionů euro (skoro  330 milionů korun). A připouštějí, že takové ztráty výrazně ovlivní rozvoj společnosti a mohou negativně ovlivnit počet  pracovních míst.

 

Těžké ztráty počítá celé odvětví

 

Důsledky pandemie koronaviru zasadí celému automobilovému průmyslu tvrdou ránu. Jak tvrdá bude? Jasnější představu přináší analýza, kterou zveřejnil deník Financial Times. Odkazuje na propočty Iana Henryho, majitele výzkumné společnosti AutoAnalysis, která sestavuje prognózy pro britskou asociaci automobilového průmyslu.

 

Henry uvedl, že pokud zůstanou továrny v Evropě a USA zavřené do konce dubna, automobilky přijdou na tržbách o víc než 100 miliard dolarů (přes 2,5 bilionu korun). V Evropě se podle analýzy nejspíš neprodá 2,6 milionů aut v hodnotě 66 miliard eur (1,8 bilionu korun), v Severní Americe pak jde o další 2 miliony automobilů v hodnotě přibližně 52 miliard dolarů (1,3 bilionu korun).

 

Ztráty automobilového průmyslu narůstají každý týden, kdy jsou fabriky zavřené: v Evropě o osm miliard eur (216 miliard korun) týdně, v USA o zhruba 7,5 miliardy dolarů (188 miliard korun) týdně.

 

 

Velké automobilky předpokládaly, že obnoví výrobu s konce března, pak po polovině dubna. I to je ale nejisté. Giganti, jako je General Motors, Nissan či Ford vzkázali, že jejich fabriky zůstávají zavřené na neurčito. Výroba se tak podle autora studie vrátí k normálu nejdříve v květnu. 

 

Například pojišťovna Coface zhoršila hodnocení celého automobilového průmyslu - vysoké riziko platí ve všech regionech světa, pro které společnost zveřejňuje hodnocení průmyslových odvětví. "Pojišťovna Coface očekává, že v příštích měsících bude produkce tohoto odvětví celosvětově klesat přibližně až o 75 %. V Číně se prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o téměř 80 %. V případě české automobilky Škoda je Čína podle posledních dostupných údajů největším prodejním trhem s podílem 27 % na celkových prodejích v roce 2018. Navíc to ukazuje také ekonomikám v Evropě a USA, jak se bude vyvíjet trh tam, kde země byly zasaženy koronavirovou pandemií,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface  pro ČR a SR.


Tvrdý dopad na celou ekonomiku

 

Problémy automobilového průmyslu ovlivní celou ekonomiku a dopady ve střední Evropě (včetně ČR), kde je na automobilky napojena řada menších dodavatelů, budou zásadní.

 

 

Nucená odstávka navíc výrazně brzdí boom elektromobility. Například největší světová automobilka Volkswagen investovala do vývoje svých elektrifikovaných modelů obrovské prostředky, ale teď má problémy s vypuštěním stěžejního modelu ID.3.

 

Objednávky na e-Golf jsou hluboce pod očekáváním a ID.3 měl prolomit trhy a také zajistit, aby Volkswagen nemusel platit mastné pokuty za nedodržení emisních norem. Jenomže teď ve VW bojují s nedodělaným softwarem a je dost možné, že nestihnou zahájit prodej ID.3 už v létě, i když původně automobilka avizovala, že elektromobil musí dostat do showroomů do srpna, jinak bude čelit pokutám.

 

Německý gigant už hodně tlačí na obnovení výroby. Už 20. dubna chce otevřít továrnu ve španělském regionu Navarra, kde vyrábí modely Polo a T-Cross.

Související témata:
TN.cz