Šíření koronaviru

Jak mohou řidiči přispět a omezit šíření nákazy? Vědci mají odpověď

Smog ve městě
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Výzkum italských univerzit ukazuje, jak by mohli motoristé přispět ke zpomalení šíření koronaviru. Jejich doporučení je celkem prosté: jezdit co nejméně. Proč to může pomoci?

Zatímco jízda v MHD znamená zvýšené riziko nákazy, přeprava ve vlastním autě je podle expertů poměrně bezpečná. Pokud tedy dodržíte základní pravidla.

 

Vědci z italských univerzit v Bologni a Bari ale zveřejnili studii, podle které i jízda v autě může přispět k šíření nákazy. Výraznou roli totiž může hrát smog, upozorňuje americký motoristický portál Jalopnik.

 

 

Virové částice se dokážou přichytit k částicím znečišťujícím ovzduší, na nich se přenést i na delší vzdálenosti a vyčkávat, až je na ulici vdechne nicnetušící člověk.

 

Vědci potvrdili, že se částice koronaviru udrží i na částečkách o průměru 2,5 mikrometru, které jsou skoro 40x menší než zrnko písku a 20x až 30x měnší než je průměr lidského vlasu. Takové částečky může člověk velmi snadno vdechnout, navíc platí, že čím menší částice je, tím dál se v lidském těle dostane. A tím víc je nebezpečná.

 

 

Studie Kalifornské univerzity v Los Angeles navíc nedávno potvrdila, že koronavirus je schopen v aerosolu a ve znečištěném vzduchu zejména ve městech přežít až tři hodiny. Pokud fouká vítr, může být během této doby kilometry daleko od původního zdroje. V průmyslových a městských oblastech tak má virus podmínky, které mu perfektně vyhovují.

 

Velký podíl má samozřejmě průmyslový výroba, ale i doprava hraje velkou roli. Například v Ostravě za smog může především průmysl, v Praze je však na vině zejména automobilová doprava.

 

Vědci dávají do souvislosti rychlé šíření viru v Číně i v průmyslové oblasti na severu Itálie s tamním silně znečištěným ovzduším. A dávají jasné doporučení: při omezení průmyslové výroby a dopravy má koronavirus pro šíření vzduchem mnohem nepříznivější podmínky.

 

 

I řidiči tak mohou nákazu zpomalit - stačí jezdit co nejméně.

 

Podle údajů NASA se úroveň znečištění ovzduší v Číně už v únoru snížila asi o čtvrtinu, přispělo k tomu omezení výroby ve fabrikách spalujících uhlí a také to, že na silnicích výrazně ubylo aut.

Související témata:
TN.cz