Hledej
Vyšší náklady

Jak klimatizace ovlivňuje spotřebu? Skutečná čísla vás nejspíš překvapí

Výduch klimatizace
Zdroj: Profimedia

Má zapnutá klimatizace zásadní vliv na spotřebu auta? Kolik můžete ušetřit, když klimatizaci nebudete používat? Jak ji správně nastavit? Podívejte se na výsledky testu německého autoklubu ADAC.

Moderní klimatizace umí efektivněji řídit otáčky kompresoru, což v porovnání s předchozími lety snížilo náklady na ochlazení auta. Přesto používání klimatizace znamená nárůst spotřeby v průměru o 10 až 15 procent při porovnání různých systémů. Ukázala to studie německého autoklubu ADAC.

 

Odborníci zároveň upozorňují na výrazné rozdíly mezi automatickou a manuální klimatizací a také na různě vysoký nárůst spotřeby v závislosti na podmínkách jízdy.

 

Plně automatické klimatizace spotřebovávají výrazně méně paliva než poloautomatické nebo manuální systémy. Zatímco jednodušší systémy zatěžují agregát po celou dobu chlazení, automatická klimatizace po dosažení požadované teploty sníží odběr a chlad v autě jen udržuje.

 

 

Pro co nejnižší spotřebu paliva je důležité, aby byl systém zapnutý v ”auto” režimu, tedy aby sám reguloval vnitřní teplotu. Podle ADAC by měla být klima nastavená v rozmezí 21 až 23 stupňů Celsia v závislosti na venkovní teplotě. Rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou by každopádně neměl překročit 6 stupňů, větší rozdíly zvyšují riziko nachlazení posádky a také extrémně zatěžují systém klimatizace.

 

Při rozumně nastavené teplotě a automatickém režimu klimatizace podle ADAC stoupne spotřeba zhruba o 5 až 6 procent. Při spotřebě 5 litrů na 100 km to znamená 0,3 litru paliva navíc, tedy na sto kilometrech zhruba o 10 korun vyšší náklady.

 

Větší rozdíl ve spotřebě nastává při jízdě rychlostí kolem 100 km/h. U automatické klimatizace díky efektivnímu využití regulace stoupla spotřeba paliva jen o 0,2 litru na 100 kilometrů. Manuální klimatizace si v některých případech vyžádala až o litr paliva navíc.

 

Nejzásadnější rozdíl je v městském provozu, ve kterém si mechanická klimatizace může vyžádat až dva litry paliva za hodinu.

 

Vliv mají i extrémní venkovní teploty - než se auto v tropickém vedru vychladí, může být dodatečná spotřeba v počáteční fázi dokonce 2,5 až 4 litry na 100 km.

 

 

ADAC došel k závěru, že při jízdách po městě se zapnutou klimatizací je třeba očekávat v průměru přibližně o 20 procent vyšší náklady na palivo. Mimo město při rychlosti okolo 100 km/h si klimatizace vyžádá zhruba o šest procent větší spotřebu. Největší nárůst proti běžné spotřebě znamená klimatizace spuštěná při volnoběhu, pak je rozdíl sedmdesátiprocentní.

 

Jak spotřebu snížit? Při krátkých vzdálenostech do 5 kilometrů a nižších rychlostech do 70 km/h, kdy ještě odpor vzduchu není tak vysoký, doporučuje ADAC spíš stáhnout okna - využívání klimatizace kvůli několika kilometrům je prostě neefektivní. Nemluvě o tom, že časté zapínání a vypínání zařízení škodí.

 

Klimatizaci se vyplatí při delších trasách nebo dálničních rychlostech, kde by už aerodynamický odpor při stažených oknech znamenal větší nárůst spotřeby než zapnutá klimatizace.

 

U manuální klimatizace odborníci doporučují otáčet ovladačem s rozmyslem. Hlavně u starších a slabších klimatizací radí zapínat klima už při volnoběžných otáčkách a během jízdy postupně přidávat na intenzitě. ADAC doporučuje vyvětrat už před jízdou - na několik minut otevřít okna a dveře.

 

Když je venku skoro čtyřicet, je lákavé otočit klimatizaci rovnou na maximum. Jenže v autě v takovém případě nejprve cirkuluje nahromaděný horký vzduch, což může vést k dehydrataci, přehřátí organismu a snížení pozornost řidiče.

 

Také vypínání by mělo být postupné. Doporučuje se vypnout klima dvě až tři minuty před vypnutím motoru a nechat běžet jen ventilaci, aby se výparník stačil alespoň trochu vysušit. Jinak se časem stane líhní bakterií.

TN.cz