Publikováno 26. 2. 2019
Převezli ho jinam

Inspektoři zakázali nebezpečný benzín. Řetězec ho prodával dál!

Tankování
Zdroj: Profimedia

Přes 32 tisíc litrů závadného benzínu kolovalo po čerpacích stanicích maďarského řetězce MOL, přestože ho Česká obchodní inspekce (ČOI) zakázala prodávat. Inspektoři nevyhovující palivo objevili znovu na jiné pumpě stejné značky.

Poprvé ČOI objevila závadný benzín s označením EVO 95 vloni v květnu na čerpací stanici MOL v jihočeské Kaplici. Inspektoři okamžitě zakázali prodej celé zásoby 32 386 litrů. Maďarský řetězec ale zákaz nerespektoval a benzín nezlikvidoval. Místo toho část rozvezl na svoje další stanice, upozornil v úterý web Kverulant.org.

 

Podruhé inspekce našla stejný závadný benzín za měsíc na pumpě na D1 u Průhonic směrem na Prahu. Tam měl MOL zásobu 6 537 litrů. A benzín prodával zákazníkům dál za plnou cenu.

 

 

ČOI potvrdila, že benzín pocházel právě z Kaplice a že ho pracovníci MOL v Průhonicích přimíchali do stávajících zásob. Ani ty podle všeho nevyhovovaly normám. Víc než 25 tisíc litrů nevyhovujícího paliva nejspíš společnost stihla prodat ještě v Kaplicích, než ČOI vůbec stihla zákaz vydat.

 

Závadný benzín přitom může poškodit motor auta, do kterého ho nic netušící zákazník natankuje. Benzín nevyhovoval v parametru "Tlak par DVPE". Ve vzorku byla zjištěna hodnota 67,3 kPa a následně dokonce 67,8 kP, norma povoluje maximálně 62,0 kPa.

 

Vyšší tlak par může být způsobem přidáním kontaminantů, například lihu, upozorňuje Kverulant.org. To způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Příliš vysoký tlak par může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v potrubí auta. Motor pak nastartuje nebo běží špatně a dusí se kvůli příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení.

 

 

MOL ale tvrdí, že k poškození aut dojít nemohlo. "V daném období jsme provedli vlastní detailní analýzu pro eliminaci výskytu podobných situací. V obou zmiňovaných případech se jednalo o parametr, který neměl a nemá žádný negativní efekt na činnost vozidla," uvedl pro iDNES.cz Tomáš Lux, retailový ředitel MOL ČR.

 

Společnosti za porušení zákazu prodeje hrozí pokuta až 5 milionů korun. ČOI ale ve svých materiálech považuje případ za méně závažný a neúmyslný.

 

 

O pravidelné zveřejňování výsledků kontrol ČOI se zasadila právě organizace Kverulant už v roce 2011. ČOI od té doby zveřejňuje jednotlivá rozhodnutí o pokutách. Kverulant z informací sestavuje seznam 50 čerpacích stanic, které za nekvalitní palivo ČOI pokutovala.

TN.cz