Reálné testy

I nové testy zkreslují spotřebu. Jak se tvrzení výrobců liší od reality?

Měření emisí a spotřeby
Zdroj: What Car?
Téma:

Vloni bylo zavedeno nové testování aut, měření emisí a spotřeby v podmínkách bližších realitě. Mělo být přesnější a zabránit výrobcům aut švindlovat s čísly. Zkoušky jsou skutečně přesnější, ale pořád se na výsledky nedá spoléhat. Podívejte se, o kolik se liší od reality.

Když Evropská unie zavedla vloni nový způsob měření emisí a spotřeby pohonných hmot u nových aut, mohli si motoristé myslet, že výrobci začnou na propagačních materiálech konečně uvádět přesná čísla.

 

Testy WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) jsou skutečně přesnější, ale pořád se na ně nedá spoléhat. Ukázal to test renomovaného britského magazínu What Car?

 

Metodika měření emisí a spotřeby WLTP má zaručit, aby testy víc odrážely reálný provoz. Jenže studie expertů magazínu What Car? upozorňuje, že ani nové zkoušky neodpovídají tomu, jak se auta chovají v reálu.

 

 

V rámci studie prošla testem řada nových vozidel a měření na skutečných silnicích ukázalo, že průměrný rozdíl mezi oficiálním údajem a reálnou spotřebou paliva je pět procent, přičemž oficiální čísla jsou samozřejmě většinou nižší než výsledky dosažené za běžného provozu.

 

 

Je to obrovský posun proti průměrnému rozdílu 23,5 %, který proti realitě vykazovaly předchozí oficiální testy NEDC (New European Driving Cycle).

 

NEDC byl v různých obměnách používán od 70. let minulého století. Zastaralý testovací cyklus sklidil tvrdou kritiku zejména po aféře Dieselgate, když se ukázalo, že má spoustu mezer a automobilkám umožňuje, aby manipulovaly s měřením a přizpůsobily testovací vozidla tak, aby při zkouškách prošla se skvělými výsledky.

 

 

Nová přísnější metodika WLTP zavedla například delší hodnocení každého vozu, testování při vyšší rychlosti a agresivnějším zrychlení. Navzdory tomu, realitu podle všeho pořád neodráží.

 

V rámci testu What Car? se opakovaně měřily a porovnávaly skutečné hodnoty jak na silnici, tak v laboratoři pro 15 různých modelů od malých hatchbacků po SUV s benzínovými i dieselovými motory a manuální i automatickou převodovkou.

 

Údaje uváděné výrobcem byly v průměru o 4,9 procenta nadhodnocené. Ale pozor, mezi testovanými vozy byly i takové, u kterých byla naměřená reálná spotřeba o dost lepší, než udával výrobce.

 

Například benzínové verze vozů Mazda MX-5, Nissan Qashqai a také Škoda Karoq či Superb byly v reálných zkušebních podmínkách ekonomičtější proti oficiálním údajům automobilek.

 

Jak dopadly další modely? Podívejte se zde:

 

 

“Řadu let bylo v reálných podmínkách téměř nemožné dosáhnout spotřeby, jakou udávaly oficiální údaje a jaké byly naměřeny ve zkušebním režimu. Je skvělé vidět, že nové, tvrdší testy ten rozdíly významně snížily. Je povzbuzující, že některé auta dokonce překonala oficiální čísla, přesto mezera mezi oficiálními údaji a našimi testy v reálném světě zůstává v průměru téměř pět procent,“ uvedl redaktor What Car? Steve Huntingford.

 

Od letošního září navíc budou podmínky testů ještě tvrdší. Pro nově registrovaná auta začne platit norma Euro 6d-TEMP a s ní i nový způsob měření. Auta budou muset procházet i testem RDE (Real Driving Emissions), tedy měřením skutečně v reálném provozu. Nebude sice možné zajistit, aby všichni testovali v naprosto stejných podmínkách, ale je pravděpodobné, že rozdíl mezi oficiálními údaji a realitou bude opět o něco menší.

TN.cz