Aktualizováno 18.2. 2019 11:03
Ujíždějí od nehod

Hyen na českých silnicích přibývá, zůstávají za nimi oběti! Proč?

Řidič srazil cyklistu a ujel
Zdroj: TV Nova

Od každé šesté nehody vloni ujel její viník! Historicky se jedná o nejvyšší podíl od vzniku samostatné České republiky, upozorňuje Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Podle policejních statistik vloni ujelo 17 872 řidičů od nehody, kterou před tím způsobili. Při porovnání s celkovým počtem 104 764 loňských nehod vychází, že viníci ujíždějí od více než 17 % havárií.

 

Drtivá většina nehod, kdy viník z místa ujel, byla “jen“ s hmotnou škodou. Ale v deseti případech ujeli viníci i od smrtelné nehody. Ve 45 případech za sebou nechali těžce zraněné, v 614 ujeli od lehce zraněných lidí. “V průměru tak každý týden odjel viník od nehody s fatálními následky na životech a zdraví,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.

 

 

"V roce 2018 bylo v noci usmrceno 58 chodců, v šesti případech viník od nehody ujel. K dalším obětem patřili 2 nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, 1 cyklista bez přilby a 1 motocyklista,“ vypočítává Frič tragickou bilanci řidičů, kteří z místa srážky odjeli.

 

 

Nejvíc případů přibylo v Praze (+ 199 nehod, od kterých viník ujel), v Karlovarském kraji bylo o 16 % takových nehod víc. Nejvyšší podíl ze všech nehod byl ale vloni evidován v Jihočeském kraji (21,4 % viníků ujelo), naopak nejnižší v Plzeňském kraji (12,5 %).

 

Proč viníci ujíždějí?

 

Řidiči, kteří ujíždějí od nehod, se často chtějí vyhnout trestu. Mají v krvi alkohol, drogy nebo prostě před nehodou porušili předpisy. Podle analýzy CDV má řada řidičů, kteří ujedou od lehčích nehod, strach o své peníze – bojí se, že přijdou o bonus z povinného ručení.

 

 

Mnohdy ale hraje roli spíš stres. “Psychologové vyšetřovacího týmu se často setkávají s akutní reakcí na stres. Ta je poměrně běžnou reakcí na emočně náročnou situaci. Příznaky se dostavují během několika minut a odeznívají v rámci několika hodin až tří dnů,“ popisuje vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV Kateřina Bucsuházy.

 

 

Akutní reakce na stres se projevuje zúženým polem vědomí, sníženou pozorností, omezenou schopností rozeznávání a dezorientací. Řidič se pak nadměrneě potí, může ho postihnout nevolnost, tachykardie, svalový tonus a další jevy typické pro panickou úzkost.

 

“Zážitek z dopravní nehody představuje pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. Ten působí především na emoce, myšlení, behaviorální a somatické projevy,“ vysvětluje Bucsuházy.

 

Aktivní reakce je specifická agresivním chováním (verbálním i fyzickým), zaplavením emocemi, třesem, motorickým neklidem, překotným myšlením nebo problémy s termoregulací. “Jedince může ovlivnit natolik, že např. jinak zodpovědný řidič v důsledku šokové reakce z místa nehody odjede,“ dodává Kateřina Bucsuházy.

 

 

Pasivní reakce je typická popřením situace, bagatelizací, krátkodobým výpadkem v paměti, zmateností, emoční otupělostí, zpomalením duševních reakcí, dechu i motorické aktivity. Dotyčný přitom může působit, že  vzniklou situaci dobře zvládá.

 

"Viníci nehod by si měli uvědomit, že je jejich primární povinností poskytnout první pomoc účastníkům dopravních nehod, v řadě případů tak mohou zachránit lidský život, případně zmírnit následky zranění, respektive přivolat lékařskou pomoc,“ dodávají experti CDV.

 

 

Za ujetí od dopravní nehody hrozí řidičům pokuta i zákaz řízení, v bodovém hodnocení může takový šofér přijít o 7 bodů. Poslanci teď mluví o zavedení přísnějších postihů.

TN.cz