Prodej elektromobilů

Hybridy a elektromobily v Česku trhají rekordy. Evropa je ale jinde

Elektromobil Škoda CITIGOe iV - 4
Zdroj: Škoda Storyboard

Na českém trhu se začínají více prosazovat elektromobily a hybridy. Letošní prodeje jsou rekordní. Ve srovnání s jinými státy EU je ale podíl “ekologických” vozů u nás stále zanedbatelný.

Od ledna do července bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 150 314 nových osobních automobilů, což je meziročně o 15 108 (9,1 %) registrací méně.

 

Největší pokles ( - 44,2 %) byl evidován u osobních automobilů na LPG, méně registrací však bylo i u CNG ( - 33,2 %), naftových (- 20,5 %) a benzínových vozidel (- 3,3 %).

 

Významně se však zvýšil zájem o hybridní pohony, kterých bylo meziročně evidováno o 84 % více§. Počet registrací elektromobilů je letos v Česku historicky nejvyšší, uvádí Centrum dopravního výzkumu (CDV).

 

”V uplynulých sedmi měsících byl evidován rekordní počet registrací nových osobních elektromobilů (421), meziročně o 25 více,” upřesňuje ředitel CDV Jindřich Frič.

 

 

Naproti tomu mírně klesl zájem o plug-in hybridy (PHEV), tedy vozy, které fungují podobně jako klasické hybridy, jejich baterie se však nedobíjí samy při jízdě a brzdění, ale lze je dobíjet i ze zásuvky.

 

Těch se u nás za prvních sedm měsíců prodalo 156, o 32 méně než vloni.

 

 

Plnohodnotné bezemisní elektromobily využívají k pohonu jen elektromotory a baterie se dobíjejí u dobíjecích stanic (nebo prostřednictvím nabíječek ze zásuvky).

 

Hybridy kombinují elektromotor s klasickým spalovacím motorem. Spalovací motor může sloužit pouze k dobíjení elektromotoru (sériový hybrid), nebo je zkombinovaný s elektromotorem tak, že se na provozu podílejí oba.

 

Elektromotor pak funguje jako podpora ke zvýšení efektivity a snížení spotřeby (Mild hybrid), nebo může fungovat samostatně a po určitou dobu jízdy spalování plně suplovat (Full hybrid).

 

Plug-in hybridní technologie umožňuje dobít akumulátor ze zásuvky a dobu jízdy na elektřinu tak o něco prodloužit.

 

 

Plug-in hybridy se v Evropě ve velkém začaly prosazovat hlavně ve firemních flotilách, kde měly společnostem uspořit náklady a umožnit daňové úlevy i využití dotací. Jenže průzkumy ukázaly, že zaměstnanci na dobíjení často kašlou, elektromotor tak vůbec nevyužívají a jezdí jen na ten spalovací. Služebáky pak mnohdy spalují víc než diesely a ani s emisemi to pochopitelně není slavnější.

 

Situaci plug-in hybridů navíc vloni zkomplikoval přísnější způsob měření emisí. Ukázalo se, že emise mnohých modelů nesplňují hranici pro dotace a úlevy udělované na nízkoemisní vozy v některých evropských státech.

 

 

V zemích Evropské unie bylo v roce 2018 registrováno více než 300 tisíc nových osobních automobilů s externím nabíjením: 150003 elektromobilů a 151844 plug-in hybridů. To znamená, že každý 50. nově registrovaný osobní automobil byl buď elektromobilem nebo plug-in hybridem.

 

V České republice je ale jejich podíl pořád výrazně nižší. I při letošním nárůstu prodejů vychází, že jen každý 263. nově registrovaný osobní automobil byl “do zásuvky”.

 

 

“Abychom se přiblížili k evropskému průměru, musel by být podíl nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů více než pětinásobně vyšší,” dodává Jindřich Frič.

 

 

Lídrem na českém trhu s osobními elektromobily je Nissan, který letos prodal 99 elektromobilů, elektrický model od Volkswagenu si pořídilo 73 zákazníků, BMW eviduje 68 registrací, Tesla 56, Hyundai 53 a Jaguar 34. 

Nejvíce plug-in hybridů zaregistrovalo Mitsubishi (36), Volvo (31), Mini (25) a Hyundai (22).

TN.cz