Tragické statistiky

Hrozba na silnicích? Podíl seniorů na smrtelných nehodách roste!

Řidiči - senioři
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

Každá čtvrtá oběť loňských dopravních nehod byla v seniorském věku. Tragická čísla bohužel každý rok rostou. A přibývá i obětí, jejichž smrt na českých silnicích zavinili senioři za volantem.

Vinou řidičů-seniorů vloni zemřelo 87 lidí: 64 cestujících v osobních autech, 9 chodců, 6 motorkářů i cyklistů, jeden 1 řidič kamionu a jeden člověk na mopedu.

 

Podle odborníků mezi rizikové řidiče patří hlavně senioři, kteří jezdí svátečně. Ti, kteří řídí pravidelně, jsou prý kvůli zkušenostem mnohdy pozornější než mladší ročníky. "Říkat, že senioři jsou rizikovou a nebezpečnou skupinou na silnicích, to si myslím, že není korektní," říká předseda Rady seniorů ČR Zdeněk Pernes.

 

 

Jenomže statistiky jsou neúprosné.

 

Řidiči v seniorském věku zavinili celkově 8 738 dopravních nehod. “Zatímco na jeden tisíc všech nehod vyšetřovaných Policií ČR zemřelo 5,4 osoby, v případě nehod zaviněných seniory to bylo 10 osob. Při nehodě zaviněné seniorem tak byla téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí jako smrtelná,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize nula, která se zabývá bezpečností na našich silnicích.

 

Dalších 385 osob při těchto nehodách utrpělo zranění těžké a 3 548 lehké.

 

 

A dlouhodobě roste i podíl seniorů na celkovém počtu mrtvých. Zatímco v roce 2009 to bylo zhruba 17 procent, v roce 2018 se jednalo již o 24,1 procenta. Při 16 174 nehodách vloni zemřelo 136 seniorů, o 15 více než v roce 2017. Dalších 551 utrpělo těžké zranění (meziročně o 50 více) a 4 529 bylo zraněno lehce (oproti roku 2017 o 751 více).

 

Podobně je tomu i v případě těžce zraněných osob ve věku 65+, během posledních 10 let narostl jejich podíl z 12,5 na 22,4 procenta.

 

 

Příčin je podle expertů více. “Seniory ohrožuje jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá – ohrožení je více než 16násobné. Sluší se ovšem dodat, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí,“ upřesňuje Roman Budský.


Senioři nejčastěji umírali jako chodci

 

Vloni nejčastěji umírali senioři jako chodci (z celkově 41 usmrcených zahynulo 7 vlastní vinou), řidiči osobních aut a jejich spolujezdci.

 

 

Výrazný je bezmála 40% podíl seniorů na celkovém počtu usmrcených cyklistů a 36% podíl na celkovém počtu obětí z řad chodců. Vysoký je i podíl usmrcených seniorů na sedadlech spolujezdců v osobních autech (30 %). Naopak podíl seniorů na celkovém počtu mrtvých řidičů osobních automobilů byl zhruba pětinový.

 

 

Nejvíce seniorů zemřelo ve Středočeském kraji. Jejich největší podíl na celkovém počtu obětí nehod byl na Královéhradecku – téměř každý druhý mrtvý byl v seniorském věku.

 

Naopak nejméně mrtvých zaznamenaly statistiky v krajích Libereckém, Pardubickém a Zlínském.

 

 

Meziročně zemřelo v ČR o 15 seniorů více. V osmi krajích byl počet mrtvých vyšší, v jednom stejný jako v roce 2017 a v pěti nižší.

 

Odborníci upozorňují, že evropská, ale i česká populace postupně stárne. Podíl seniorů tak bude dál postupně narůstat. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci v Česku 17,9 procenta, do roku 2020 naroste na 20,5, do roku 2030 na 23,9 a do roku 2050 na 32,2 procenta.

 

 

“Jejich bezpečnost na silnicích se tak stává závažným tématem. Je třeba v dostatečném předstihu plánovat budoucí vývoj infrastruktury i dopravní obslužnosti, aby vyhovovaly potřebám stárnoucí populace. Velký prostor pro inovace mají i výrobci motorových vozidel a subjekty zaměřené na vzdělávání účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Jiří Svoboda, moderátor programu v rámci preventivní kampaně Senior bez nehod.

 

Podle statistik u nás momentálně jezdí až sto tisíc šoférů starších osmdesáti let a máme dokonce i dva stoleté. Stát pro tyto řidiče připravuje několik novinek. Přichystal pro ně například speciální výcvikový program včetně školy smyku. Ale budou jim hrozit i vyšší pokuty, když pojedou bez zdravotního potvrzení.

 

 

Šoféři nad pětašedesát musí mít k řidičáku zdravotní potvrzení. Ta vydávají praktičtí lékaři. Pokud ho nemají a přesto jezdí, hrozí jim pokuta ve výši až deset tisíc korun. V budoucnu by se mohla zvýšit až na pětadvacet tisíc. Podívejte se na reportáž TV Nova:

 

Související témata:
TN.cz