Hledej
CarPass

Evropská unie vyhlásila válku stáčení tachometrů. Auta mají mít "rodný list"

Evropská unie chce vyhlásit válku stočeným tachometrům. Každé auto by dostalo takzvaný CarPass, jakýsi rodný list, kde by v mezinárodní databázi byly informace o jeho technickém stavu. V některých zemích už to funguje, a do pěti let by mohly být povinné v celé Unii, tedy i u nás.

Kolik má auto najeto, kdy bylo v servisu, nebo časem dokonce i to, zda nemělo vážnou nehodu. Tohle všechno byste o svém autu mohli v databázi dohledat. Jak by to v praxi fungovalo, teď bude zkoušet téměř polovina států Evropské unie.

 

"Potom by mělo vzniknout nařízení, které by jednoznačně upravovalo v celé EU povinnost schraňovat počty najetých kilometrů u auta," vysvětluje europoslanec Tomáš Zdechovský.

 

Takzvané CarPassy už fungují v Nizozemsku, na Slovensku nebo v Belgii. Tam po jejich zavedení dokonce spadnul počet ojetých aut se stočeným tachometrem na dvě desetiny procenta. V Česku takových ojetin podle odhadů jezdí až polovina.

 

O zavedení CarPassů dlouhodobě usilují i někteří poslanci. Problematikou se ještě letos bude zabývat sněmovní podvýbor pro dopravu. Česko se do unijního pilotního projektu nezapojí. Ujeté kilometry se tu ale od loňska sledují - při kontrolách na STK.

 

 

"V současné chvíli řešíme i připojení k zahraničním databázím, abychom se mohli zaměřit na auta dovážená ze zahraničí. O dalších nástrojích, díky kterým je možné chránit zákazníky, jsme do budoucna připraveni diskutovat," řekla pro TV Nova mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

 

Někteří majitelé autobazarů tvrdí, že na informace z CarPassů by se dalo stoprocentně spolehnout pouze u nových aut. Majitelé pneuservisů zase upozorňují na zbytečnou administrativu, kterou navíc už dnes obstarávají v Česku Stanice technické kontroly.

 

Co o CarPassech říkají odborníci a kde vidí další potíže a naopak benefity, zjišťovala reportérka Bára Divišová:


vbo TN.cz