CarPass

Evropská unie vyhlásila válku stáčení tachometrů. Auta mají mít "rodný list"

Téma:

Evropská unie chce vyhlásit válku stočeným tachometrům. Každé auto by dostalo takzvaný CarPass, jakýsi rodný list, kde by v mezinárodní databázi byly informace o jeho technickém stavu. V některých zemích už to funguje, a do pěti let by mohly být povinné v celé Unii, tedy i u nás.

Kolik má auto najeto, kdy bylo v servisu, nebo časem dokonce i to, zda nemělo vážnou nehodu. Tohle všechno byste o svém autu mohli v databázi dohledat. Jak by to v praxi fungovalo, teď bude zkoušet téměř polovina států Evropské unie.

 

"Potom by mělo vzniknout nařízení, které by jednoznačně upravovalo v celé EU povinnost schraňovat počty najetých kilometrů u auta," vysvětluje europoslanec Tomáš Zdechovský.

 

Takzvané CarPassy už fungují v Nizozemsku, na Slovensku nebo v Belgii. Tam po jejich zavedení dokonce spadnul počet ojetých aut se stočeným tachometrem na dvě desetiny procenta. V Česku takových ojetin podle odhadů jezdí až polovina.

 

O zavedení CarPassů dlouhodobě usilují i někteří poslanci. Problematikou se ještě letos bude zabývat sněmovní podvýbor pro dopravu. Česko se do unijního pilotního projektu nezapojí. Ujeté kilometry se tu ale od loňska sledují - při kontrolách na STK.

 

 

"V současné chvíli řešíme i připojení k zahraničním databázím, abychom se mohli zaměřit na auta dovážená ze zahraničí. O dalších nástrojích, díky kterým je možné chránit zákazníky, jsme do budoucna připraveni diskutovat," řekla pro TV Nova mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

 

Někteří majitelé autobazarů tvrdí, že na informace z CarPassů by se dalo stoprocentně spolehnout pouze u nových aut. Majitelé pneuservisů zase upozorňují na zbytečnou administrativu, kterou navíc už dnes obstarávají v Česku Stanice technické kontroly.

 

Co o CarPassech říkají odborníci a kde vidí další potíže a naopak benefity, zjišťovala reportérka Bára Divišová:


vbo TN.cz