Souboj o esúvéčka

Evropská rada chce vyhnat SUV z měst. Naprostý nesmysl, tvrdí experti

Test nouzového brzdění
Zdroj: IIHS
Ilustrační snímek.
Téma:
SUV

Evropská rada pro bezpečnost v dopravě vyzývá k zákazu SUV ve městech, aby se snížil počet mrtvých chodců a cyklistů v ulicích. Odborníci na nárazové zkoušky takový nápad označují za totální hloupost.

Jedním z neodkladných opatření v dopravě má být zákaz vjezdu velkým vozům kategorie SUV do měst. Navrhuje to Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC). Ta ve své zprávě vyzývá k urychlenému řešení vysoké úmrtnosti nejzranitelnějších účastníků provozu v zastavěných oblastech. Podle statistik v letech 2010 až 2018 zemřelo na silnicích v Evropské unii při nehodách téměř 70.000 chodců a cyklistů.

 

Za osm let bylo na silnicích EU zabito nejméně 51.300 chodců a 19.450 cyklistů, přičemž počet smrtelných nehod s účastí cyklistů se snižuje osmkrát pomaleji, než počet úmrtí cestujících v autech. Skoro třetinu všech obětí na evropských silnicích tvoří právě chodci a cyklisté. Právě srážka s autem je jednoznačně nejčastější příčinou úmrtí - u chodců v 83 % případů a u cyklistů dokonce v 99 %.

 

Podle ETSC právě “esúvéčka” způsobují fatální škody kvůli jejich velikosti: “Výzkum ukazuje, že riziko vážného zranění nebo smrti chodce je vyšší při kolizích se sportovními užitkovými vozy a dodávkami ve srovnání s osobními automobily.“

 

 

SUV jsou nejnebezpečnější, protože jsou velká a těžká a navíc mají vyšší nárazníky, vysvětluje Evropská rada pro bezpečnost v dopravě. Uvedla, že uvedla, že “města by měla zvážit zavedení omezení vjezdu pro automobily, u nichž se předpokládá, že představují vysoké riziko pro chodce a cyklisty“. Vzorem mají být například některá města v Dánsku či Nizozemsku.

 

Experti na crash testy z nezávislých organizací Euro NCAP a britské Thatcham Research však taková tvrzení shazují ze stolu, upozorňuje deník Daily Mail.

 

 

Práve SUV totiž mají při nárazových zkouškách nejvyšší hodnocení ochrany zranitelných účastníků silničního provozu. Většina z nich je vybavena technologií, která zabraňuje všem typům srážek, vysvětlují odborníci.“Přestože SUV jsou obecně větší a těžší než ostatní vozy, nutně nepředstavují nutně větší hrozbu pro bezpečnost chodců a cyklistů,“ uvedl mluvčí Euro NCAP.

 

Bouřlivé diskuze o zákazu SUV ve městech proběhly už vloni září hlavně v Německu poté, co řidič Porsche Macan v Berlíně vyjel ze silnice a zabil čtyři procházející chodce. Kritici okamžitě našli viníka ve velkém voze, i když se neprokázalo, že by lidé neumírali, kdyby nehodu způsobil řidič menšího vozu. Navíc se přidali ekologové, podle kterých SUV výrazně přispívají k znečištění ovzduší.

 

 

”Pokud města chtějí nějaký návod, užitečným ukazatelem může být skóre, které vozy získávají ve zkouškách ochrany zranitelných účastníků provozu. Výsledky vycházejí z objektivního testování,” dodal mluvčí organizace Euro NCAP, která už přes 20 let provádí nárazové zkoušky automobilů dostupných na evropských trzích.

 

Anketa

Jste pro omezení vjezdu SUV do center měst?

Hlasovalo 427 lidí.

 

Hodnocení bezpečnosti zranitelných uživatelů silnic je jedním ze čtyř hlavních kritérií, podle kterých vozy dostávají výslednou známku. Hodnotí se tuhost karosérie, deformační zóny na kapotě i vybavení různými asistenčními systémy a jejich funkčnost. A SUV v testech rozhodně nepropadají.

 

Experti navíc upozorňují, že je v dnešní době velmi těžké specifikovat, které auto je SUV a které už do kategorie nepatří. Vzhledem k módnímu trendu totiž automobilky zvětšují i auta primárně určená do města a na trh se tak dostávají všemožné crossovery, které se sice vzhledem blíží SUV, ale postrádají terénní schopnosti a jsou to spíš zvětšené hatchbacky.

 

 

“Nejlepším měřítkem bezpečnosti vozidla není celková velikost a hmotnost. Úroveň pasivní bezpečnosti vyžadovaná pro pěthvězdičkové hodnocení je stejná pro SUV i pro limuzínu nebo jakoukoli jinou třídu vozidel. Vozidlo získává pět hvězdiček jen v případě, že je velmi dobré v oblasti aktivní i pasivní bezpečnosti,” popisuje Euro NCAP.

 

Pokud by například byla z městských center vykázána všechna auta, která se nedostanou přes uspokojivou hranici v hodnocení bezpečnosti, většiny nových SUV by se to nedotklo, tvrdí experti. “Nejnovější SUV mohou v bezpečnosti v klidu konkurovat jiným typům automobilů, protože jsou vybaveny pokročilými pasivními systémy pro chodce a mnoho z nich má také vysokou úroveň aktivní bezpečnosti, aby se v první řadě zabránilo kolizi. A to i na v noci a při vyšších rychlostech,” dodávají odborníci na crash testy.

Související témata:
TN.cz