Oxid uhličitý

Europoslanci schválili přísné normy pro emise, chtějí pokles o 40 %

Výfuk
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Evropský parlament se ve středu vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Podle europoslance Evžena Tošenovského jsou ale ohrožena pracovní místa v Česku.

Evropská komise navrhovala snížení o 30 procent. Dnešní hlasování určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.

 

Evropská komice chtěla limit od roku 2025 snížit o 15 procent a od roku 2030 o 30 procent. Europarlamentní výbor pro životní prostředí návrh komise ještě více zpřísnil, a to na snížení o 20 procent od roku 2025 a o 45 procent od roku 2030.

 

Ještě před hlasováním se očekávalo, že europoslanci návrh výboru odmítnou, neboť příliš tvrdé limity by podle kritiků ohrozily stávající pracovní místa v automobilovém průmyslu a podvázaly hospodářský růst. Kriticky se k přísným omezením stavěly i členské státy se silným automobilovým odvětvím.

 

 

 

Europoslanci se dnes nakonec rozhodli pro variantu, která počítá pro roky 2025 a 2030 se snížením o 20, respektive o 40 procent. Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239.
 

Europoslanec: Ohrožuje to 400 tisíc pracovních míst v ČR

Nové nařízení kritizuje český europoslanec Evžen Tošenovský. "Pokoušíme se nařídit něco, co není fyzicky možné. Poškodíme automobilky, které jen v České republice tvoří na 400 tisíc pracovních míst, a životnímu prostředí nepomůžeme," tvrdí Tošenovský.

 

Upozornil také, že se automobilky přizpůsobily novým pravidlům od roku 2021, což podle Tošenovského bylo na hranici technických možností. Nastavovat nová pravidla podle něj nedává smysl, protože vývojový cyklus nových vozů trvá přibližně 11 let.

 

 

"Politik má stanovit rámec, ne předepisovat technologie a konkrétní výrobní postupy. Zásadně mi vadí, že nové nařízení pod hrozbou sankcí nařizuje masivní prodej elektromobilů, přičemž zcela vylučuje jakékoli alternativní technologie. Měl jsem za to, že Státní plánovací komise už byla zrušena," dodal Evžen Tošenovský.

 

Český europoslanec kritizuje také akcentaci na elektromobilitu. Připomíná, že ve většině míst není pro elektromobily dostatečná infrastruktura a ani elektromobily nejsou zcela bezemisní.

vbo tn.cz / ČTK