Bez tolerance

EU zametá s alkoholem: Nulová tolerance a povinné imobilizéry!

Alkoholový zámek
Zdroj: Profimedia

Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která mají zvýšit bezpečnost na evropských silnicích, zavést nulovou toleranci k alkoholu u řidičů ve všech členských zemích. Intenzivně by se mělo prosazovat také využívání alkoholových zámků, které by řidičům s alkoholem v krvi znemožnily řízení. Požaduje to Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC).

EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise je čtvrtina z 25.000 úmrtí na silnicích EU každý rok spojena s alkoholem. Proto chce být EU v boji boji proti řízení pod vlivem alkoholu mnohem tvrdší.

 

”V roce 2020 chceme, aby EU a členské státy přišly s vizí, jak jednou provždy skončit s řízením pod vlivem alkoholu, a to kombinací limitů nulové tolerance, intenzivního prosazování a širšího využívání technologií, jako je povinné používání alkoholového zámku v autobusech, nákladních automobilech a dodávkách,“ uvedla ředitelka politiky ETSC Ellen Townsendová.

 

 

Podle nové zprávy ETSC bylo vloni v 23 zemích EU oficiálně usmrceno 2.665 osob při nehodách souvisejících s alkoholem. Skutečná čísla však budou pravděpodobně výrazně vyšší kvůli nedostatečnému vykazování a problémům se shromažďováním informací. Nulová tolerance alkoholu by podle expertů mohla na silnicích ročně zachránit až 5.000 životů.

 

 

Nulová tolerance alkoholu u řidičů je přitom v Evropě spíše výjimečná. Ve většině zemí můžete usednout za volant až s půl promile alkoholu v krvi. Nejpřísnější podmínky platí pro řidiče ve východní Evropě. Při dechové zkoušce nesmějí mít ani setinu promile řidiči například v Rumunsku, Maďarsku nebo Estonsku.

 

Půl promile toleruje 19 států, Litva 0,4 promile. ”Naprostou výjimkou je Velká Británie a Irsko, kde je to do 0,8 promile. Nicméně ale musíme zase brát v potaz, že tam je pokuta za překročení této hranice sto padesát tisíc korun," vysvětluje tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

 

 

Některé země netolerují alkohol u lidí s čerstvým řidičákem a u mladých řidičů. Taková opatření platí třeba v Lichtenštejnsku nebo Německu. Řada zemí také stanovila nižší limity pro profesionální řidiče.

 

U nás platí nulová tolerance, ODS se ji letos marně snažila prolomit a povolit řidičům 0,5 promile.

 

Zámky nařídit aspoň profíkům

 

ETSC kromě celoevropské nulové tolerance požaduje i větší využívání alkoholových zámků v autech. Takové zařízení prostě řidiči, který nadýchá, neumožní auto nastartovat. Rada pro bezpečnost dopravy vyzývá EU, aby vyžadovala povinnou montáž alkoholových zámků ve vozidlech užívaných řidiči z povolání, jako jsou autobusy, nákladní vozidla, dodávky a kamiony.

 

 

A také aby vyžadovala použití alkoholových zámků v případě recidivy spojené s alkoholem. Tedy u řidičů, kteří by byli za volantem opakovaně přistižení opilí.

 

Nové právní předpisy EU dohodnuté počátkem tohoto roku budou vyžadovat, aby všechna nová vozidla od roku 2022 mohla být alkoholovým zámkem vybavena prostřednictvím standardního rozhraní mezi vozidlem a zařízením.

 

 

ETSC rovněž vyzývá členské státy EU, aby zlepšily sběr údajů o úmrtích souvisejících s alkoholem, například pověřením systematického testování alkoholu všech účastníků silničního provozu při nehodách se zraněním.


“Alkohol a jiné návykové látky jsou jedním z dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020,“ říká šéf českého Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič “V České republice se dlouhodobě vede debata o možném prolomení nulové tolerance alkoholu v souvislosti řízením vozidel. Velmi často jsou dávány za vzor vybrané evropské země. Opakovaně jsme na základě faktů upozorňovali, že tyto debaty nejsou v souvislosti s dlouhodobě neuspokojivým počtem závažných nehod na místě. Je nutné si uvědomit, že přestože je v České republice zakotvena tzv. nulová tolerance, je v důsledku vlivu alkoholu každoročně na pozemních komunikacích usmrcena přibližně desetina všech obětí dopravních nehod. Aktuální evropskou iniciativu proto velmi vítáme a věříme, že zde existuje značný potenciál ke snížení závažných následků v důsledku dopravních nehod,” dodává Frič.

 

Vloni bylo v důsledku dopravních nehod zaviněných pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek na pozemních komunikacích v Česku usmrceno 76 lidí (nejvíce od roku 2011) a dalších 233 těžce zraněno.

 

Drtivá většina Čechů je přitom proti toleranci alkoholu za volantem, potvrzuje to průzkum z loňského prosince:

 

TN.cz