Hledej
Kompromis z Bruselu

EU ustupuje ve snižování emisí. Automobilkám se to přesto nelíbí

Emise
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Ilustrační snímek

Evropská komise mírní říjnové rozhodnutí europoslanců. Ti odhlasovali výrazné snížení emisí oxidu uhličitého u aut do roku 2030 o 40 procent. Automobilky vzkázaly, že je to nereálné. EU teď vzkázala, že dosáhla kompromisu, ani ten se však výrobcům nelíbí.

EU se dohodla na kompromisu v postupném snižování emisí CO2 u aut. Evropská komise oznámila, že se musí do roku 2030 snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent. Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.

 

Tvrdé vyjednávání má za sebou už několik kol. Exekutiva EU původně navrhovala snížit emise o 30 procent. Plán podpořilo Německo, nakonec i Česko a všechny země V4. Několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie ale bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy až na 35 či 40 procent.

 

Naopak automobilky požadovaly jen dvacetiprocentní snížení.

 

Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch čtyřicetiprocentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent. To vyvolalo ostrou reakci automobilového průmyslu.

 

 

Ministři životního prostředí evropských zemí se pak vrátili k 35 procentům.

 

Teď Evropský parlament a Rada EU vzkazují, že odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a zákonodárci, kteří myslí na větší ochranu životního prostředí. O výsledku jednání informoval eurokomisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caňete.

 

 

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent. Státy EU patří k téměř 200 zemím, které se shodly na pravidlech pro zavedení pařížské dohody o klimatu z roku 2015.

 

"Jsem přesvědčen, že naše ekonomická budoucnost závisí na tom, jakým způsobem budeme řešit budoucnost. A k ní čistá mobilita patří," řekl místopředseda EK pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Pondělní dohoda je podle něj důvěryhodným krokem v zavádění pařížské dohody a současně rozhodujícím krokem k podpoře dlouhodobé konkurenceschopnosti evropského průmyslu, neboť povede k investicím do hodnotového řetězce EU, včetně baterií a dalších klíčových technologií.

 

Nyní členským zemím EU zbývá zvážit snížení emisí z kamionové přepravy. Jednat o tom mají ve čtvrtek.

 

 

Kritici z řad průmyslu stanovené limity označují za politické, neboť neberou v úvahu technologickou a socioekonomickou reality. Německo, které má největší automobilový sektor v unii, varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit celé odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst. Asociace ACEA, která zastupuje 15 hlavních evropských výrobců automobilů, považuje splnění závazku snížení emisí CO2 o 37,5 procenta stále za zcela nerealistické.

 

ACEA uvedla, že jeho členové pokračují v investicích do vývoje vozidel na alternativní pohon a že svůj díl musí odvést i unijní státy, mimo jiné investicemi do potřebné infrastruktury. Sdružení se také obává dopadu změn na pracovní místa.

TN.cz / ČTK