Rozpačitá pravidla

EU mění označení pneumatik. Co se (ne)dozvíte z nových štítků?

Výměna kola
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Evropský parlament schválil nové označování pneumatik pro osobní a nákladní vozidla, které by mělo přinést spotřebitelům více informací o bezpečnosti, hlučnosti a vlivu pneumatik na spotřebu. Nové štítky budou povinné i pro prodejce na internetu. Podívejte se, co mají o pneumatikách prozradit nové štítky a proč jsou změny zatím dost rozpačité.

Pneumatiky dostanou nové štítky. Europoslanci po dohodě s Radou EU odsouhlasili nový způsob značení - výrobci budou muset pneumatiky značit tak, aby se spotřebitelé dozvěděli podrobnější informace. "Nové jednotné značení má spotřebitelům usnadnit výběr bezpečnější a tišší pneumatiky s nižší spotřebou paliva," uvádí europarlament (EP). A označení má být viditelnější a srozumitelnější než to současné...

 

Nařízení ještě musí formálně schválit Rada ministrů, platit má od 1. května 2021.

 

"Volba úspornější pneumatiky je důležitým klíčem ke snižování emisí, protože dvacet až třicet procent celkové spotřeby paliva připadá na pneumatiky - především kvůli jejich valivému odporu," vysvětluje EP.

 

Z nového značení má být na první pohled patrné, jak je daná pneumatika úsporná, jak je hlučná a jaká je její přilnavost na mokrém povrchu.

 

 

Jak by měl štítek vypadat?

 

Speciální "energetický" štítek už přitom nové pneumatiky musí mít od roku 2012. Je podobný štítku, který mají domácí spotřebiče, například ledničky a pračky. Stupnice od A do G na pneumatikách pochopitelně neukazuje spotřebu elektřiny, ale má spotřebitelům napovědět, jak valivý odpor konkrétní pneumatiky ovlivňuje spotřebu paliva. A také jaká je úroveň přilnavosti pneumatiky na mokrém povrchu. Další údaj ukazuje hlučnost pneu - hladinu hluku v decibelech.

 

Dosavadní štítek:

 

 

Na nových štítcích mají být doplněny piktogramy, které potvrzují splnění norem pro přilnavost na sněhu a ledu (symboly horského štítu s vločkou nebo rampouchy).

 

Nový štítek:

 

 

 

Zmatky v označování?

 

Záměr poskytnout spotřebitelům podrobnější informace je správný, ovšem provedení je dosti rozpačité. Upozorňuje na to například rakouský autoklub ÖAMTC. "Všechna opatření, která umožňují spotřebitelům lepší rozhodování při nákupu, v zásadě vítáme. Nové nařízení ale současný způsob označování příliš nemění," upozorňuje expert ÖAMTC Friedrich Eppel.

 

 

Základní informace zůstávají stejné a nové piktogramy toho podle něj moc nenapoví. Informaci o vlastnostech na sněhu už nyní jasně ukazuje symbol vločky vyražený přímo na bočnici zimních pneumatik a informace o trakci na ledu je pro střední Evropu téměř nepodstatná, podotýká odborník.

 

Nelíbí se mu ani další úpravy - nová norma totiž mění klasifikaci pneumatik do jednotlivých tříd podle úspornosti a chování na mokru. Rakouský autoklub kritizuje, že hodnocení není přísnější.

 

Postrádá původně plánovanou kategorii A+ nebo AA, která by označovala nejkvalitnější pneumatiky. Nelíbí se mu ani to, že podmínky pro zařazení do kategorií A, B a C zůstávají úplně stejné jako dřív. A už vůbec nechápe snížení počtu jednotlivých kategorií ukazujících vliv na spotřebu. Z hodnocení vypadávají nejhorší kategorie F a G, takže nejméně úsporné pneumatiky se budou muset nacpat do třídy E. "To smaže rozdíly mezi nejhoršími pneumatikami. Nejhorší modely se tak mohou zákazníkům zdát lepší než v současnosti," dodává Eppel.

 

Expert alespoň ocenil, že EU věnuje pozornost lepší viditelnosti štítku na prodávaných pneumatikách…

 

Další informace zatím výrobci ukázat nemohou

 

V budoucnu mají na pneumatikách přibýt i informace o životnosti a oděru, který přispívá k produkci mikroplastů. To je vcelku praktický údaj - dá se podle něj dobře poznat, jak dlouho pneumatika vydrží.

 

Jenomže zatím chybí spolehlivý způsob, jak tyto vlastnosti vůbec testovat a porovnávat. EP přiznává, že tyto údaje mohou být na štítcích až ve chvíli, kdy budou k dispozici vhodné testovací metody. A týká se to i nového požadavku na označování protektorovaných pneumatik. ÖAMTC navíc upozorňuje, že složitější testování může v budoucnu zvednout cenu pneumatik.

 

 

Pozitivní změny

 

Podle nových pravidel bude muset být označení pro spotřebitele jasně viditelné ve všech situacích, ať už půjde o běžný prodej nebo o prodej přes e-shopy na internetu, a měly by mít i QR kód pro rychlé naskenování dat. "Díky novince si každý bude moci vybrat úspornější pneumatiky, které mu nejen ušetří peníze, ale budou i šetrnější i k přírodě - jak skrze nižší emise, tak například i nižší hluk," dodává EP.

 

 

Nový systém označování pneumatik by podle odhadů Evropské komise mohl vést ke snížení emisí CO2 o deset milionů tun. Bude se vztahovat i na autobusy a těžká užitková vozidla, na které se v současnosti požadavky EU nevztahují.

 

Na praktické informace o životnosti pneumatik si ale budeme muset počkat…

 

Co napovídá o pneumatice DOT kód

 

Už nyní jsou pneumatiky kromě štítku označeny také takzvaným DOT (Date Of Trade) kódem vyraženým na bočnici. Údaj slouží především výrobcům, kteří díky němu dokáží přesně sledovat jednotlivé šarže svých produktů, ale ledacos z něj vyčte i běžný spotřebitel.

 

 

Co se z kódu dozvíte? Za písmeny DOT jsou tři sestavy písmen a číslic sloužící k identifikaci výrobce a série pneumatiky. Důležitý údaj je hlavně poslední čtyřčíslí, které pomáhá určit přesný věk pneu. První dvě číslice z tohoto čtyřčíslí označují týden výroby (v rozsahu od 1 do 53) a poslední dvě označují rok výroby. Pokud na pneumatice nalezneme například číslo 1119, znamená to, že byla vyrobena v 11. týdnu roku 2019.

 

 

Další údaje na pneumatice

 

Z vyražených čísel a symbolů na pneumatice lze vyčíst i další informace: Pneumatiky vhodné pro provoz v zimě jsou označené symbolem M+S. Tento symbol mohou uvádět výrobci na boku pneumatiky na základě vlastních výrobních postupů. Takzvaný Alpský symbol s horou a se sněhovou vločkou značí, že pneumatika prošla uznávanými testy.

 

TN.cz