Publikováno 26. 2. 2019
Normované silnice

EU chystá další nařízení: Všechny silnice podle stejných pravidel!

Elektrosilnice
Zdroj: eRoadArlanda

V Bruselu se chystají další úpravy evropských norem. Ty budou členským státům EU nařizovat, jak by měly vypadat jejich vnitrostátní silnice. Evropská komise si od sjednocení pravidel slibuje zvýšení bezpečnosti.

Jednotné dopravní značení, větší ochrana chodců a cyklistů, přísnější pravidla pro stavbu silnic a přezkoumání rychlostních limitů. A hlavně tvrdší dozor. To jsou pravidla, která se aktuálně chystají v Bruselu. Členským státům EU by nařizovala, jak mají vypadat jejich silnice.

 

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) chce mít pod přísnějších kontrolou veškeré trasy, včetně okresek i městských silnic. S tím ale jednotlivé státy nesouhlasí, Evropská komise proto navrhuje, aby se jednotná pravidla týkala aspoň všech dálnic a silnic I. tříd. A také dalších silnic, které se staví a opravují za evropské peníze.

 

 

Dosud se jednotná evropská legislativa vztahuje pouze na zásadní evropské tahy zahrnuté do transevropské dopravní sítě (TEN-T).

 

O rozšíření sítě “normovaných“ silnic v současnosti debatují poslanci ve výborech Evropského parlamentu. Zároveň sestavují balík pravidel, který by na vybraných silnicích platil.

 

Podle ETSC by jednotná pravidla pro bezpečnou infrastrukturu mohla na silnicích zachránit tisíce životů. "Legislativa obsahuje zavedení nových postupů, které povedou k lepší konstrukci silnic, k větší bezpečnosti a k úpravě vysoce rizikových míst. Přáli bychom si, aby byl jednotný přístup aplikován na všechny silnice v EU, ale každá dohoda je důležitým krokem vpřed,“ vzkázala za ETSC Ellen Townsendová.

 

 

Podle výzkumu pro Evropskou komisi by navrhovaná opatření mohla v období mezi lety 2020 – 2030 ušetřit 3 200 životů a předejít více než 20 000 vážných zranění.

 

Připravované předpisy nařizují, aby státy prováděly pravidelné audity bezpečnosti silničního provozu, identifikovaly vysoce rizikové lokality a upřednostňovaly bezpečnost při výstavbě nových silnic. Pro výstavbu by platily přísnější standardy.

 

 

Normy se týkají i značení, které má být jednotné a připravené tak, aby ho v budoucnu přečetly i systémy autonomního řízení. Další pravidla nařizují lepší ochranu zranitelných účastníků silničního provozu, tedy hlavně chodců a cyklistů pohybujících se u krajnic.

 

Podle úrovně bezpečnosti jednotlivých silnic by se mohly sjednotit také rychlostní limity. A ke zvýšení bezpečnosti má přispět i lepší přeshraniční vymáhání pokut v celé EU.

 

 

Silnice zahrnuté do evropské sítě by měli pravidelně kontrolovat inspektoři, kteří by měli na nebezpečných úsecích po členských státech vymáhat nápravu.

 

 

O nových normách už jednali europoslanci ve výborech pro dopravu a pro vnitřní trh. Neformální politickou dohodu a konečnou formu pravidel ale musí oficiálně stvrdit Evropský parlament a ministři dopravy členských států.

TN.cz