Riziko požáru

Elektrická revoluce u Audi drhne. E-tron je krásný, ale má problémy!

Elektrické SUV Audi e-tron - 7
Zdroj: Audi

Je to první elektrické Audi. Mělo stylově odstartovat elektrickou revoluci. Jenže už pár měsíců po uvedení na trh se kupí první problémy. U některých vozů dokonce hrozí požár a německá automobilka je svolává k opravě.

Luxusní elektrické SUV e-tron je krásné. Je nabité technikou a prvotřídní výbavou. A je taky drahé, cena startuje nad dvěma miliony korun. Ani to ale nezaručuje bezproblémový provoz. Nástup na trh totiž provázejí potíže.

 

První zákazníci vozy dostali na přelomu roku. A někteří z nich si stěžují na velkou spotřebu a mnohem slabší dojezd, než výrobce sliboval. Výrobu zase komplikují velmi dlouhé dodací lhůty baterií. A v posledních dnech přibyl zatím zřejmě největší problém - stovky vozů musí do servisů, baterie by totiž mohla začít hořet.

 

 

”E-tron je pro nás důležitým milníkem, který má potenciál stát se stejně významným bodem v historii značky jako například zavedení pohonu všech kol quattro v 80. letech. Nový elektromobil se vyznačuje nejnovějšími technologiemi včetně vysoce účinné rekuperace, virtuálních vnějších zpětných zrcátek a rychlého nabíjení výkonem až 150 kW, které nabízí jako jediný model na trhu. Ve všech směrech obsahuje DNA Audi včetně skvěle propracovaného interiéru,“ uváděla automobilka při nedávném vstupu elektrického SUV na český trh.

 

 

Audi ale musí spíš rychle řešit potíže, aby e-tron její DNA nenarušil.

 

Automobilka se dobrovolně rozhodla, že svolá stovky vozů do servisů. Kvůli vadné součástce může za určitých okolností do elektroniky proniknout vlhkost a způsobit zkrat, v extrémním případě i požár baterie. V USA se závada týká více než 1600 vyrobených vozů, z toho 540 už je u zákazníků. Audi je nyní telefonicky kontaktuje, aby si raději nechali elektromobil zdarma opravit.

 

Podle Automotive News Europe se může problém týkat celosvětově až 7000 vyrobených e-tronů. Audi je v kontaktu s německými úřady a jedná o případné svolávací akci i v Evropě.

 

Americké zastoupení Audi upozorňuje, že oprava závady bude možná až v srpnu. Do té doby prý můžou majitelé s vozy jezdit. Ale zároveň varuje: pokud senzory detekují vlhkost v elektrickém systému e-tronu, rozsvítí se žlutá kontrolka a elektromobil by měl být okamžitě odstaven ve venkovním prostoru. Majitelé ho rozhodně nemají znovu startovat ani nabíjet, místo toho by měli volat asistenční službu.

 

 

Pokud by se dotčení majitelé báli s vozy jezdit, Audi jim dočasně poskytne benzínový vůz a 800 dolarů na kartě jako náhradu nákladů za palivo. Navíc slibuje další kompenzace.

 

“Litujeme nepříjemností způsobených našim zákazníkům a držitelům rezervací. Spolupracujeme se všemi stranami na nápravě během následujících týdnů. Vozidla Audi e-tron, kterých se svolávací akce netýká, budou nadále doručována zákazníkům a náš rezervační systém zůstává k dispozici pro přijímání dalších objednávek,” vzkázala automobilka.


Další problémy elektrického Audi

 

Podle dřívějších zpráv musí Audi navíc měnit plány na výrobu e-tronů ve své bruselské továrně. Tu výrazně brzdí komplikace s dodávkami lithium-iontových baterií od společnosti LG. Dodací lhůty se kvůli vysoké poptávce dalších automobilek prodlužují až na víc než půl roku. Audi tak připouští, že bude muset snížit letošní produkci o 10 tisíc kusů a zvládne tak vyrobit 45 tisíc kusů. Další zpoždění dodávek způsobila nedávná stávka v maďarské pobočce, ve které vyrábějí elektromotory.

 

 

Při tom všem si musí automobilka poradit se stížnostmi prvních zákazníků. Někteří z nich jsou nespokojeni s dojezdem. Ten má být podle výrobce přes 400 km na jedno nabití. Dokonce i evropské testy WLTP uvádí dojezd 417 km. Jenomže přísnější americké měření EPA udává skutečný dojezd podprůměrných 328 km, což potvrzují i někteří první majitelé vozů. Velké elektrické SUV má totiž mimořádnou spotřebu, podle EPA 283 Wh/km, což je víc než konkurenční Jaguar I-Pace i Model X od Tesly.

 

Někteří majitelé e-tronů hlásí i další problémy, například selhání při pomalém nabíjení z domácí zásuvky nebo softwarové chyby u některých vozů, které automobilka většinou řeší aktualizací systému.

 

Podobné “mouchy“ samozřejmě nejsou při uvádění nových modelů zas tak výjimečné. Na druhou stranu problémy renomované značky, jako je Audi, zároveň ukazují, jak náročný je pro výrobce avizovaný přechod k elektromobilitě. Rok 2019 má být přelomový, ale tak hladce to zase nepůjde…

TN.cz