Přemrštěná cena

E-shop na dálniční známky za 400 milionů? Nadšenci ho nabízejí zdarma

E-shop na dálniční známky, který si stát pořídil za 400 milionů, namíchl veřejnost. Cena za web na prodej dálničních kuponů je přemrštěná i podle odborníků z řad tuzemských podnikatelů v on-line obchodu.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podepsal problematickou smlouvu se společností Asseco Central Europe, a. s., a to bez obvyklého výběrového řízení. Za čtyřletý provoz webu a mobilní aplikace vyplatí 400 313 557 korun bez DPH. Ministerstvo dopravy se hájí, že vše bylo v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. SFDI sám oslovil pětici společností, vybrána pak byla nejlevnější nabídka.

 

 

Projekt elektronické dálniční známky by se měl spustit k lednu příštího roku. Již nyní ale vyvolává vlnu kritiky. Vytvoření e-shopu i s provozními náklady je samozřejmě nemalá investice, její pořízení se ale ani podle odborníků z on-line byznysu nepohybuje v řádech stovek milionů. Filip Krejčí, CEO polečnosti MageXo, která vyvíjí internetové obchody na míru, jako reálnou za pořízení takového webu vidí spíše částku v rozsahu padesáti až sto milionů.

 

Nezisková organizace Hlídač státu pro srovnání uvedla slovenský portál pro prodej dálničních známek, jehož pořizovací hodnota byla 3 miliony eur (asi 75 milionů korun), roční provoz přijde na 300 tisíc eur (7,5 milionu korun).

 

 

Zakázka za 400 milionů se nelíbí ani premiéru Andreji Babišovi (ANO), který by nejradši dosáhl jejího zrušení. Rozhořčilo ho také, že o takové zakázce se dozvídá až nyní, zřejmě o ní měl být informován již dříve.

 

 

Resort dopravy by podle Babiše udělal lépe, kdyby se domluvil s již fungujícími tuzemskými e-shopy a dálniční známky prodával přes ně. V nabídce je již má například e-shop Alza nebo Pilulka.cz. Člen představenstva Alzy Tomáš Havryluk k podobnému kroku vyzval i další internetové obchody.

 

 

"Stavět další e-shop v zemi, která má největší počet e-shopů na obyvatele a patří ke špičce e-commerce v celé Evropské unii je nošením dříví do lesa. Mnohem lepším řešením by bylo udělat pouze jednoduchý registr vydaných známek a samotný prodej otevřít těm, kteří jsou v něm kovaní, tedy všem subjektům na poli české e-commerce, které jsou v tématu distribuce dálničních známek schopny zajistit prodej i následnou podporu zákazníkům," uvedl na svém linkedIn profilu.

 

 

Někteří podnikatelé v oblasti vývoje e-shopů se rozhodli jít ještě dále. Tomáš Vondráček ze společnosti Actum Digital dokonce vyzval v pátek kolegy z oboru ke spolupráci a navrhuje, aby celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramovali, spustili a nabídli státu. "Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend," popsal na sociální síti LinkedIn. "Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát," doplnil rozhořčeně.

 

 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) kritikům oponuje, že zakázku prodražil nutný režim utajení. Po poradě s Andrejem Babišem ale ještě zkusí se SFDI najít cesty, které by mohly vést ke snížení předpokládaných nákladů.


Michaela Trochová TN.cz