Aktualizováno 18.3. 2019 20:58
Přispěje stát?

Dotace na nákup elektromobilů? Babiš jasně vzkázal, jak to bude

Zdroj: TV Nova

Podniky i úřady mohou dostat dotaci na pořízení ekologických aut. Stát rozděluje stovky milionů. Ale co běžní občané? Dočkají se podpory, pokud si budou chtít pořídit čistý elektromobil?

Ne, žádné dotace ani jiné zvýhodnění při nákupu elektromobilů pro fyzické osoby vláda nechystá. Poměrně jasně to v pondělí vzkázal premiér Andrej Babiš po skončení kolokvia vlády se zástupci automobilového průmyslu v sídle Škodovky v Mladé Boleslavi.

 

Automobilky musí ve výrobě elektromobilů a hybridů rychle přitlačit, aby dohnaly náskok asijské konkurence a splnily tvrdé ekologické normy EU. S prvním sériovým elektromobilem – modelem Citigo - přijde letos i tuzemská Škoda Auto. V Kvasinách navíc začne sjíždět z linky plug-in-hybridní Superb a další částečně nebo plně elektrifikovaná auta budou následovat - od příštího roku se v Mladé Boleslavi začnou vyrábět elektromobily využívající modulární elektrickou platformu MEB koncernu Volkswagen.

 

 

Automobilky investují miliardy do úpravy výroby, zároveň ale potřebují držet ceny elektromobilů co nejníž. Bez atraktivní ceny bídné prodeje nezvednou. “Aby si lidé začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné,“ ví dobře i předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

 

Jenže právě cena elektromobilů je pořád o dost vyšší než u aut se spalovacími motory. A vláda s tím zatím nepomůže. Na rozdíl třeba od Norska, kde stát občanům umožňuje nákup elektromobilu bez daně, u nás se žádné dotace a zvýhodnění při nákupu elektromobilů nechystají, potvrdil premiér Andrej Babiš. Vláda podle něj bude pokračovat pouze ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady.

 

 

"Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v roce 2030 pak 40 procent je velká výzva a doufejme, že to všichni zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to dobře rozmysleli," podotkl premiér s odkazem na rozhodnutí Evropského parlamentu snížit emisní limity do roku 2030 o 37,5 procenta.

 

“Stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic,“ doplnil Babiš.

 

Právě nedostatečná infrastruktura je pro rozvoj elektromobility další brzdou. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V současnosti jich v Česku funguje kolem 400. Podle očekávaného vývoje bude v ČR v roce 2030 chybět až 20.000 dobíjecích stanic, o pět let dříve bude deficit 3000 stanic.

 

 

Dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle Sdružení automobilového průmyslu k pokrytí deficitu stačit nebude.

 

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara je třeba jednat se státem o další podpoře elektromobility. Nemusí jít přímo o daňové zvýhodnění, ale například o zavedení zrychleného odepisování nebo podporu firemních flotil.

 

Premiér Babiš připomněl, že Evropa má podíl na celosvětových emisích necelých deset procent. “Přitom má oproti Číně s 20 procenty nebo USA s 16 mnohem přísnější emisní cíle, což by mohlo negativně dopadnout na konkurenceschopnost průmyslu,“ připustil.

 

Česko je na automobilovém průmyslu výrazně závislé. Generuje devět procent HDP a podílí se 26 procenty na celkové průmyslové výrobě. S roční výrobou 134 vozů na 1000 obyvatel je Česko na prvním místě na světě, když předstihlo i sousední Slovensko.

TN.cz / ČTK TN.cz