Publikováno 19. 2. 2019
Emisní limity

Došlo i na kamiony a autobusy! Brusel je chce mít o třetinu čistější

Kamiony
Zdroj: Profimedia

Evropská unie se dohodla na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozů a autobusů. Do roku 2030 se mají emise snížit ve srovnání s letošním rokem o 30 procent. Informovala o tom Evropská komise.

Přísné emisní limity budou muset plnit i výrobci autobusů a náklaďáků. Pro těžká nákladní auta dosud v EU žádné emisní limity neplatí, na rozdíl třeba od USA, Číny, Japonska nebo Kanady. Přitom nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v EU podílejí téměř čtvrtinou.

 

Dopravní sektor je jediným, ve kterém emise stále rostou. Omezení mají pomoci EU splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.

 

 

"Schválením prvních emisních standardů EU pro nákladní automobily jsme dokončili právní rámec pro dosažení evropských cílů, a to snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o nejméně 40 procent," uvedl komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete.

 

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější limity. Hlavně kvůli složitějšímu přechodu elektřině pohonům u nákladních vozů, hlavně u dálkového tranzitu. ACEA také upozornila na současnou nedostatečnou infrastrukturu: v současnosti neexistují veřejné dobíjecí nebo tankovací stanice vhodné pro nákladní vozy s elektrickým nebo vodíkovým pohonem. Dokonce i dostupnost čerpacích stanic na zemní plyn (CNG a LNG) vhodných pro nákladní vozy je v Evropě velmi nízká a nepravidelná.

 

 

Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje všech 28 členských zemí unie, se nakonec dohodly na snížení emisí o 30 % během následujících deseti let. Po této předběžné politické dohodě ještě musí text v následujících měsících formálně schválit. Poté předpis okamžitě vstoupí v platnost.

 

Dohoda přichází poté, co se v prosinci země shodly na kompromisu pro snížení emisí u osobních a lehkých užitkových aut.

 

 

Domovem největších výrobců nákladních aut je Německo, kde působí firmy Daimler a MAN ze skupiny Volkswagen. Dalšími evropskými výrobci jsou Volvo, Iveco, Paccar a Scania, napsala agentura Reuters.

TN.cz / ČTK