Alkohol za volantem

Detektory alkoholu jako povinná výbava aut? Opilí řidiči nenastartují

Dechová zkouška
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.

Řidič nastoupí do auta a detektor automaticky analyzuje jeho dech. Další zařízení mu prosvítí přiložený prst. Systém skenuje, zda nemá v krvi alkohol. Pokud zjistí, že pil víc, než povoluje limit, auto nenastartuje.

V USA se debatuje o nové bezpečnostní výbavě aut - někteří zákonodárci požadují, aby všechny nové vozy byly od roku 2024 povinně vybaveny detektory alkoholu. Pokud by řidič měl větší “hladinku”, než povoluje limit, auto by prostě nenastartovalo.

 

Bojovníci za zvýšení bezpečnosti dopravy doufají, že se takové zařízení brzy stane standardní výbavou aut podobně jako třeba airbagy.

 

V Kongresu už zaznělo několik návrhů, aby zabudování detektorů do nových vozů automobilkám nařídil federální zákon. A tlak sílí.

 

 

Detektory v autech se už v omezené míře testují na silnicích a americké vláda by mohla poskytnout finanční prostředky na další vývoj a testování ve velkém už během dvou let, napsal před časem Washington Post.

 

Aliance, která v USA sdružuje největší výrobce automobilů, prohlašuje, že snahu o zvýšení bezpečnosti na silnicích vítá. Zároveň ale upozorňuje, že není možné technologii tak rychle zdokonalit, aby mohla být montována do každého auta. Moderní technologie dokáže získat téměř okamžitě hodnoty o alkoholu v krvi řidiče, zatím ale neumí pracovat s potřebnou přesností. Také je třeba zajistit, aby systém nebylo možné deaktivovat.

 

Mluví se o dvou systémech pro detekci - první pozná hladinu alkoholu z dechu, druhý by měřil koncentraci alkoholu analýzou kapilár pod kůží, řidič by musel přiložit prst na speciální světelný skener.

 

Alkoholu v USA připisují smrt 11.000 lidí ročně. Tragická nehoda, ve které hraje roli alkohol, se na amerických silnicích stane v průměru každých 48 minut.

 

 

Opatření, které by za volant nepustilo opilé řidiče, podporuje i vládní agentura pro bezpečnost silničního provozu NHTSA. Ta už investovala miliony dolarů na vývoj technologií, které mají spolehlivě a rychle vyhodnocovat stav řidiče. Součástí je právě i systém detekce alkoholu - Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS).

 

 

Na výzkumném programu se podílí celá řada automobilek. Kritici ale tvrdí, že vývoj je moc pomalý a DASS nebo podobný systém už měl být dávno na trhu. Vláda by tak měla zatlačit na automobilový průmysl a vývoj urychlit. Myslí si to i Joan Claybrooková, bývalá šéfka NHTSA a čestná prezidentka vlivné americké neziskové organizace Public Citizen. Zavádění technologie, která může zachránit lidské životy, je podle ní příliš laxní v porovnání s miliardami, které se investují do vývoje autonomních vozidel.

 

 

Aliance výrobců automobilů uznává, že zákon by mohl vývoj urychlit, zároveň ale požaduje i další finanční podporu. Současný program, na kterém se spolu s výrobci podílí i ministerstvo dopravy, má skončit za necelý rok. “Udržení programu, který v současné době testuje a ověřuje technologii DADSS, je zásadní pro dokončení práce,“ uvedl pro Washington Post mluvčí aliance.

 

Povinné zavedení detektorů by pro automobilky znamenalo obrovské výdaje navíc, což by se nejspíš promítlo i ve výsledné ceně aut.

TN.cz