Životy v ohrožení

Děsivé chvíle dvakrát za 24 hodin! Co dělat, když je vůz v protisměru

Nehoda D5
Zdroj: Policie ČR

Životy několika lidí ohrozili dva šoféři, kteří se krátce po sobě dostali do protisměru na českých dálnicích. Ve čtvrtek vůz v protisměru způsobil hromadnou srážku na D5 u Rokycan, v pátek ráno vyděsilo auto v protisměru řidiče na D10 z Prahy na Liberec.

Jeden mrtvý, jeden vážně zraněný, další životy v ohrožení, srážky několika vozů, vyděšení řidiči. To je bilance posledních 24 hodin na českých dálnicích. Po D5 i po D10 se řítila auta v protisměru.

 

Po D5 se ve čtvrtek skoro sedm kilometrů řítil v protisměru 83letý senior. Spletl si nájezd od plzeňského přivaděče, způsobil nehodu několika aut, při čelní srážce vážně zranili dalšího řidiče a sám pak v nemocnici podlehl svým těžkým zraněním.

 

 

V pátek na D10 auto v protisměru zastavilo až poté, co způsobilo dvě nehody!

 

 

Jak se takovým situacím vyhnout? A jak správně postupovat, když už se do nich dostanete?

 

 

Příčinou vjetí na dálnici v protisměru může být nepozornost, únava, jízda pod vlivem návykových látek či léků nebo špatný zdravotní stav řidiče. Svůj vliv může mít i nedostatečné či matoucí dopravní značení, mnohdy i slepá důvěra navigaci. “Někteří řidiči mohou takto po dálnici jet i úmyslně, například proto, že minuli výjezd, prchají před policejním vozidlem, jsou zaznamenány případy, že takto jedou i ti, kteří takovou jízdu považují za ten správný adrenalin, nejsou vyloučeny ani sebevražedné úmysly,“ dodává Roman Budský z expertní Platformy Vize nula, která se věnuje bezpečnosti na českých silnicích.

 

 

Co by měl udělat řidič, který zjistí, že vjel na dálnici do protisměru?

Okamžitě se musí pro protijedoucí řidiče “zviditelnit“. Tedy rozsvítit dálková světla a zapnout varovné blinkry. Současně musí s vozidlem zajet tam, kde hrozí nejmenší riziko střetu, optimálně na krajnici. “Ihned nato musí o celém incidentu informovat policii a následně vyčkat do jejího příjezdu. Rozhodně se musí vyvarovat jakýchkoliv pokusů o otáčení se, couvání zpět k výjezdu apod. Řidič i případní jeho spolucestující musí na příjezd policistů vyčkat chráněni svodidly mimo těleso dálnice,“ vysvětluje Budský.

 

Značky až v průběhu roku

Na dálnicích D1, D2 a D5 funguje systém detekce vozidel jedoucích v protisměru. Čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí nesprávným směrem, okamžitě spustí poplach v ostravské centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD.

 

Po autě začnou hned pátrat operátoři pomocí dohledových kamer, současně informují policii a záchranný systém. I ostatní řidiče by měl neprodleně informovat varovný nápis na infotabulích.

 

 

Šoféři by pak měli zvýšit pozornost, snížit rychlost, nepředjíždět, zařadit se do pravého pruhu a zvětšit vzájemné odstupy. “Pokud je to jen trochu možné, bude nejlepším řešením do odvolání nebezpečí vozidla jedoucího v protisměru vyčkat na nejbližším parkovišti. „Rozhodně by měli šoféři, kteří potkají vozidlo jedoucí po dálnici v protisměru, ihned informovat Policii ČR,“ doplňuje Roman Budský.

 

Na ostatních dálnicích automatická detekce ale chybí. A zatím chybí i značky, které by před špatným nájezdem na dálnici varovaly.

 

 

Ministerstvo dopravy už je schválilo, nechalo si je vyrobit a chce je rozmístit v některých úsecích. Ale nejdřív až na jaře.

 

“Snížit počet těchto případů napomůže důsledné kvalitní dopravní značení v místech, kde hrozí riziko najetí na dálnici do protisměru. Značky musí být velké, viditelné i za snížené viditelnosti, tedy nejen v noci, ale i za mlhy hustého deště či sněžení,“ říká Budský.

 

 

Značky budou podobné těm, které jsou k vidění na dálnicích za hranicemi: obrovské žluté cedule s nápisem "STOP. Jste v protisměru." Budou stát na rizikových místech. "Budeme na tom spolupracovat s policií, která vybere ta nejrizikovější místa. Bude jich určitě velký počet, v řádu stovek," říká šéf BESIPu Tomáš Neřold. "Smyslem je zvýraznit to, že vjíždím nebo se dostávám do protisměru na nájezdu na dálnici. Je to asi ta nejrizikovější věc, která se může na dálnici stát. Je dobré řidičům kromě zákazu vjezdu dát ještě jedno velké varování," vysvětluje.

 

Do opačného směru na dálnici se ročně dostane asi 300 aut. A následky bývají někdo tragické.

 

GALERIE: Hromadná nehoda na D10 u Mladé Boleslavi

1
/
10
Zdroj: AKTU.cz
Hromadná nehoda sedmi aut u Mladé Boleslavi - 10

 

Podle Budského by bylo dobré na zvlášť rizikových místech zvýraznit značení i přerušovaně svítícím výstražným žlutým světlem či symboly s nápisy přímo na vozovce. “V České republice by prvním krokem k nápravě mohla být důsledná kontrola stavu a promptní provedení případných nutných úprav. Určitě se to vyplatí. Průměrně jeden řidič denně totiž na dálnici najede do protisměru…“ dodává Budský.

 

 

Řidič, který vjede na dálnici do protisměru, musí počítat s tím, že prohřešek nelze projednat na místě. O výši trestu rozhoduje správní úřad, který může uložit pokutu od 5 do 10 tisíc korun, zakázat hříšníkovi řízení na 6 až 12 měsíců a udělit mu 7 trestných bodů.

 

To v případě, že nedošlo k žádnému ohrožení ostatních účastníků silničního provozu či dokonce nehodě!

 

V opačném případě může být čin kvalifikován jako ublížení na zdraví či obecného ohrožení z nedbalosti. Pak už jsou postihy výrazně přísnější: za usmrcení či obecného ohrožení z nedbalosti může hrozit až deset let vězení.

TN.cz