Konec po 43 letech

Definitivní sbohem. Legendární ruská značka Lada končí v Česku i celé EU

Modernizovaná Lada Niva nese oficiální název 4x4 - 13
Zdroj: AvtoVAZ
Téma:

Vysoká spotřeba a emise neodpovídající novým evropským normám zlomily vaz legendární značce Lada. Ruský gigant AvtoVAZ plánoval ukončení prodeje těchto vozů v EU delší dobu, teď přišel definitivní konec - evropští prodejci přestali dostávat zásilky nových aut.

Poslední zásilka byla vyexpedována ze skladu a další auta už se k prodejcům, a tím pádem ani k zákazníkům v EU nedostanou. Značka Lada na evropských trzích končí. Ruskému zpravodajskému portálu Gazeta.ru to potvrdil hlavní evropský dovozce i samotná automobilka AvtoVAZ.

 

Lada v Evropě prodávala legendární offroad Niva (pod oficiálním názvem 4x4), crossover či spíš zvýšený kombík Vesta a sedany, kombi i hatchbacky Granta. "V tuto chvíli máme na skladě už jen několik vozů modelu Vesta," uvedla společnost Lada Automobile Deutschland, generální distributor společnosti AvtoVAZ v Evropě. Sklady vyprázdnil v průběhu března a žádná nová auta už nedorazí.

 

Například Niva se prodávala za cenu 12 až 15 tisíc eur (zhruba 320 až 400 tisíc korun) a vloni prošla "mírnou" modernizací (podívejte se na fotogalerii na konci článku). Objemy prodeje však postupně klesaly, v roce 2018 ruská společnost prodala v Evropě 5325 vozů, celkově přitom vyvezla na mezinárodní trhy 38 tisíc automobilů značky Lada.

 

 

AvtoVAZ už vloni avizoval, že bude zásoby v Evropě postupně snižovat. "Dlouho jsme upozorňovali, že z Evropy odcházíme. Byly zavedeny nové ekologické normy a ekonomicky nedává smysl investovat do zdokonalování motorů kvůli malému objemu prodeje," sdělil mluvčí AvtoVAZ Sergej Iljinský.

 

Také se mluvilo o tom, že za tři roky by se mohla legenda vrátit s nástupem nové generace Nivy. "Pokud jde o návrat - z dlouhodobého hlediska se to může stát. Je ale příliš brzy na to, abychom spekulovali, se kterým modelem,“ dodal mluvčí.

 

Návrat je ale nejspíš nereálný. "Nevím, jestli se budou chtít za tři roky na evropský trh vrátit, ale teď nevidím jedinou šanci, že uspějí," cituje Gazeta.ru zástupce generálního distributora Lady v Německu.

 

Lada jednoduše nesplňuje nové evropské emisní normy. A podle dovozce návrat značky Lada vylučuje také nová obchodní strategie aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, jejíž je ruská automobilka součástí.

 

 

Na evropském trhu by v rámci aliance měla dominovat Dacia jako levná značka Renaultu. Ostatní automobilky patřící do aliance mohou na stejný trh jen pokud by modelům rumunské Dacie nekonkurovaly a to je zrovna u Lady nepravděpodobné, píše Gazeta.ru. AvtoVAZ by se měl v rámci strategie držet domácích trhů na území bývalého Sovětského svazu.

 

Portál dodává, že opuštění evropských trhu ruskému výrobci nezpůsobí závažné ekonomické ztráty, spíš dopadá ne image "nezdolných sovětských aut".

 

 

Společnost Lada Deutschland se kvůli ztrátě ruské značky musela přeorientovat na jiné vozy, rozjela prodej modelů čínských automobilek BAIC a JAC.

 

Přestože Lada dávno ztratila lesk i ve východní Evropě, hlavně Niva zůstává pro spoustu lidí kultovním modelem už od dob Sovětského svazu. Získala si pověst nezlomného a přitom levného offroadu a ve východním bloku s ní jezdili lesníci, policisté, myslivci i zemědělci. A pověst se postupně rozšířila i mimo území vlivu SSSR. Niva učarovala také bývalému závodníkovi F1 Ralfu Schumacherovi, který si ji pořídil na svou vinici a její fotky hrdě prezentuje na sociálních sítích.

 

 

Niva, kterou v Československu proslavil i seriál Návštěvníci, se prodává už od roku 1977 a dodnes si drží téměř stejný design. Pro evropské nadšence teď bude jedinou možností individuální dovoz, registrace ale bude dost složitá.

 

Fotogalerie: Lada Niva po loňském faceliftu

1
/
6
Zdroj: AvtoVAZ
Modernizovaná Lada Niva nese oficiální název 4x4 - 12

Související témata:
TN.cz