Publikováno 12. 4. 2019
Smutná statistika

Cyklisté strašlivě riskují: Osm z deseti usmrcených nemělo přilbu!

Cyklistky bez helmy
Zdroj: Profimedia

Kdyby cyklisté nosili ochranné přilby, mohl by počet usmrcených cyklistů na českých silnicích klesnout o třetinu. Navíc se dlouhodobě nedaří plnit plány nehodovosti cyklistů, počet úmrtí a těžkých zranění cyklistů totiž neklesá.

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 38 cyklistů a 396 jich bylo zraněných. Přestože počet úmrtí se například oproti roku 2012 podařil snížit téměř na polovinu, počet těžce zraněných opět začal narůstat.


V roce 2017 se zranilo 353 cyklistů, což byl po dlouhé době vůbec nejlepší výsledek, jenže v roce 2018 číslo opět narostlo na konečných 396 těžkých zranění. Vychází to z údajů BESIP a dopravní policie. Plán Národní strategie bezpečnostního provozu má pro příští rok poměrně ambiciózní cíle. Snížit počet těžkých zranění cyklistů na 280 a úmrtí na 37. Vzhledem k loňským nepříznivým statistikám ale není jisté, jestli se cílů podaří dosáhnout.

 

Vývoj počtu usmrcených a těžce zraněných cyklistů ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu


"Důvodů, proč se nedaří plnit NSBSP v oblasti cyklistů, je celá řada. Za základní a dlužno podotknout zcela zásadní považuji nepoužívání cyklistických přileb. Dlouhodobě se na míře následků nehod s účastí cyklistů podepisuje v drtivé většině nepoužívání cyklistických přileb. Investice ve výši řádově několika stokorun může v mnoha případech zachránit lidský život," řekl podle portálu opojisteni.cz Tomáš Neřold, vedoucí SO BESIP MD.


A za pravdu mu dává i studie odborného časopisu Safety Science, ve kterém skupina českých vědců zkoumala bezpečnost cyklistů na silnicích. Z jejich závěrů vyplývá, že pokud by všichni cyklisté nosili bezpečnostní přilby, úmrtnost by klesla o více než třetinu.

 


"Druhým, neméně závažným, nešvarem je ve spojitosti s cyklisty alkohol. U tří z deseti nehod zaviněných v uplynulém roce cyklisty byl zjištěn alkohol, příp. návykové látky. I u zjištěných nízkých hladin, byla evidence v uplynulém roce neúprosná," doplnil Neřold.


Vůbec nejvíc těžkých nehod cyklistů se stane tradičně v jarních a letních měsících. Za první polovinu loňského roku jich nejvíc zemřelo ve Středočeském (4 úmrtí), Jihočeském a Královéhradeckém kraji (oba kraje po 3 úmrtích).
 

nor TN.cz