Podivné vozidlo

Co to má znamenat? Oboustranné auto zaskočilo řidiče na dálnici

Oboustranný vůz na chorvatské dálnici
Zdroj: @vatrogasciheroji / Facebook

Zezadu kabina, zepředu kabina…už jste něco podobného viděli? Řidiče na chorvatské dálnici zaskočilo hodně zvláštní hasičské vozidlo.

Lidé, kteří tento vůz míjeli, si nejspíš museli několikrát promnout oči, jestli dobře vidí. Hasičské vozidlo ale opravdu mělo kabinu a volant z obou stran.

 

Znalci už vědí - není to nepovedený zmetek, který někdo zbabral na výrobní lince, je to hasičský speciál určený do tunelů. Oboustranná nástavba řeší problémy s otáčením v úzkém prostoru. Vůz zachycený na krátkém videu je postavený na základech Mercedesu.

 

 

První podobné auto stavěl jiný německý výrobce těžkých nákladních vozidel - MAN. Bylo určené pro zásahy ve více než 11 kilometrů dlouhém tunelu pod Mont Blancem mezi Francií a Itálií. Vývoji dvouhlavého auta předcházela tragická událost: V březnu 1999 zahynulo 38 lidí, poté co v tunelu vzplál kamion. Hasiči se zacpaným tunelem se svými vozy nedokázali k místu požáru probojovat. a lidé umírali v obrovském žáru a toxickém dýmu.

 

Správa tunelu poté vylepšila ventilační systém, postavila lepší úkryty před požárem uvnitř tunelu i nové kontrolní středisko a také pořídila speciální zásahové vozidlo, oboustranný Janus 4000.

 

 

Speciál vznikl ve spolupráci MANu s německou firmou Toni Maurer a italskou společností BAI (Brescia Antincendi international). Má pohon 4×4, výkon 300 kW a hlavně umožňuje hasičům rychlý zásah v sedm metrů širokém tubusu.

 

 

Vozidlo BAI-MAN má ve výbavě termo a infra kamery, plynotěsné kabiny s nouzovým rozvodem vzduchu, elektrocentrálu, osvětlovací zařízení, hasící lištu s ochrannou vodní clonou, lafetovou proudnici, jistící naviják pro hasiče a vyprošťovací zařízení. Stálo v přepočtu přes 25 milionů korun.

 

Hasiči tunelu Mont Blanc postupně Janusy nahrazují novějšími vozy Protheus, které se díky třem říditelným nápravám dokážou otočit na pětníku a hlavně mají větší nádrž a modernější techniku.

 

 

Ale oboustranné vozy neslouží jen u hasičů z Mont Blancu. Další speciál vyrábí německá společnost Ziegler. Její dceřiná firma v Chorvatsku postavila záchranářský vůz pro tunel Učka nedaleko Rijeky.

 

 

Evakuační speciál může v případě nehody vjet do tunelu, vyzvednout zraněné a zase bez náročného a zdlouhavého otáčení odjet. Kabiny a centrální prostor jsou odděleny posuvnými dveřmi, aby se posádka mohla snadno a rychle přesunout. Na “palubu” se vejde až 12 lidí o pohon se starají dva elektromotory. Podvozek k je ohnivzdorný a vůz je vybaven tryskami, které mohou hasit oheň v okolí.

 

Záhřebská pobočka Ziegleru vyrábí i dalšíspeciální vozidla purčená ro záchranné složky a pravděpodobně stojí i za oboustranným vozem zachyceným na videu.

 

“Dvouhlavé” vozy jezdí také v Číně. Pro zásahy v tunelech či úzkých uličkách si je pořídili hasiči v Šanghaji, Fu-čou nebo Nankingu.

 

TN.cz