Stroj za volantem

Chytrý tempomat se naučí zvyky řidiče. Podle nich pak auto "řídí" sám

Tempomat se učí jezdit jako řidič
Zdroj: Hyundai

Jak velký rozestup dodržujete? Jak intenzivně zrychlujete při předjíždění? Jak prudce brzdíte? Chytrý tempomat, který vyvinula automobilka Hyundai, se tohle všechno dokáže naučit. Sám se pak chová tak, aby jízda odpovídala vašemu stylu řízení.

Tempomat je praktický pomocník, který se hodí obzvláště na dálnicích. Umí udržovat stálou rychlost a pokročilejší adaptivní tempomaty také dodržují nastavené rozestupy, zpomalují za jinými auty nebo naopak zrychlují, když se rozhodnete předjíždět.

 

Řidič může nastavit parametry, jako je vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, ale nastavení nelze přizpůsobit úplně do detailu. Někdy nás tak tempomaty štvou - například když mají hodně pomalý rozjezd při předjíždění, když naopak vystřelí nepředvídatelně rychle nebo když začnou příliš prudce brzdit. Nepředvídatelné chování vozidla při aktivovaném tempomatu může u některých řidičů vyvolat pocit nejistoty i obavy.

 

Společnost Hyundai Motor Group teď vyvinula inteligentní tempomat, který se dokáže přizpůsobit každému řidiči. Pracuje na základě umělé inteligence a prostřednictvím strojového učení dokáže částečně autonomně řídit vozidlo podobným stylem jako řidič. Sám se totiž učí jízdním zvyklostem šoféra, rozpoznává a analyzuje jeho chování a trénuje podle něj, jak má zrychlovat nebo brzdit.

 

 

Přední kamera a radarové senzory nepřetržitě získávají informace o jízdě, které jsou přenášeny do centrální řídicí jednotky. Elektronický systém následně vybere ze získaných informací důležité detaily, na jejichž základě určí styl řízení řidiče.

 

Styl řízení lze posuzovat podle vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, zrychlení (jak intenzivně bude vůz zrychlovat) a reakcí (jak rychle bude vůz reagovat na změny provozních podmínek). Kromě toho jsou zohledňovány také provozní podmínky a průběžné rychlosti jízdy. Technologie umělé inteligence s algoritmy pro strojové učení se pak postará o precizní nastavení podle individuálních preferencí.

 

 

Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla během pomalé jízdy ve městě a větší odstup při jízdě v rychlém jízdním pruhu. Dokáže rozlišovat mezi více než 10 tisíci různými způsoby řízení.

 

Informace o stylu řízení jsou pravidelně aktualizovány na základě dat ze senzorů. Systém je navíc specificky naprogramován tak, aby se od řidiče ”neučil“ nebezpečnému způsobu jízdy.

 

”Nový systém SCC-ML vylepšuje inteligenci předchozích technologií ADAS (Advanced Driver Assistance System), a dramaticky tak zvyšuje praktičnost funkcí pro částečně autonomní jízdu,“ řekl Woongjun Jang, viceprezident společnosti Hyundai Motor Group.

 

 

Hyundai Motor Group chce inteligentní tempomaty postupně zařazovat do výbavy svých budoucích vozidel. A na základě umělé inteligence vyvinout i další systémy pro oblast autonomní jízdy.

 

Inteligentní tempomat SCC-ML bude možné v blízké budoucnosti kombinovat například s asistentem pro jízdu na dálnici, který disponuje funkcí pro automatickou změnu jízdního pruhu.

TN.cz