Hledej
Extrémní vedra

Horko může způsobit poruchu auta. 7 rad, jak předejít problémům

Kouřící motor
Zdroj: Profimedia

V extrémně horkém počasí je vozidlo vystaveno většímu riziku poruchy. Co může hrozit a jak se vyhnout případným potížím?

Další vlna veder vrcholí, teploty můžou na některých místech republiky šplhat ke čtyřicítce. Auta v takovém vedru trpí a u některých výrazně stoupá riziko poruchy. ”Mohou se vyskytnout nejrůznější problémy, většinou u starších vozidel nebo u vozidel, o které majitelé se majitelé moc nestarají,” říká pro britský deník Express Ben Aldous ze společnosti RAC, která patří k předním evropským poskytovatelům asistenčních služeb.

 

V posledních dnech poskytovatelé asistenčních služeb po celé Evropě zaznamenávají zvýšený počet výjezdů k autům, která zůstanou “viset” na silnici právě kvůli horku. Vlna veder dnes vrcholí u nás i v dalších evropských zemích. Obzvlášť dlouhé cestování klade na vozidlo mimořádné nároky.

 

 

“Je potřeba si uvědomit, že tak extrémní horko může znamenat velkou zátěž pro klíčové součásti automobilu. A také může ovlivnit stav vozovky,” upozorňuje Simon Henrick z další asistenční firmy Green Flag.

 

Vedro zvyšuje například riziko defektu. Vysoké teploty zvyšují tlak v pneumatikách a vysouší je, zejména starší pneu se tak mohou vyboulit nebo dokonce prasknout.

 

Časté jsou i problémy s autobateriemi, ze směsi uvnitř baterie se rychleji odpařuje voda.

 

Mnohým problémů lze přitom předcházet. “Kontrola jednoduchých věcí, jako je hladina chladicí kapaliny a oleje nebo běhounu a tlaku pneumatik, může zabránit pozdějšímu selhání. Jednoduše řečeno - chvíle, kterou strávíte kontrolou před jízdou, vám může ušetřit hodiny čekání na pomoc někde v horku u rozpálené silnice,” dodává expert.

 

Co byste měli zkontrolovat před jízdou a jak ulevit svému autu:

1. Ujistěte se, že máte dostatek chladicí kapaliny - častou příčinou přehřátí motoru je právě nízká hladina chladicí kapaliny. Pokud kapalina uniká, je lepší zajet do servisu, kde vám zkontrolují těsnost systému a také zajistí doplnění či výměnu správné kapaliny podle typu auta, ani míchání starších druhů kapalin s novými není nejlepší nápad. 


 

 

2. Ujistěte se, že chladicí kapalina není prošlá. Prošlá chladicí kapalina způsobí víc škody než užitku - může zanechávat usazeniny v motoru a chladiči, což může zhoršit cirkulaci. U starších aut se doporučuje výměna jednou za dva až tři roky, u novějších jednou za pět let. 


 

3. Zkontrolujte stav a životnost pneumatik. U starých, prošlých či nesprávně skladovaných gum je riziko samozřejmě vyšší. Nezapomeňte ani na rezervu.


 

 

4. Hlídejte si správnou úroveň tlaku v pneumatikách. Nebezpečné může být přehuštění, ale i podhuštění, při kterém se pneumatiky přehřívají. Kontrola tlaku by se neměla provádět za tepla, proto tlak změřte raději hned ráno.


 

5. Zvýšené tepelné namáhání za horkého počasí či opakované zpomalování na dálnicích s naloženým autem klade zvýšené nároky i na brzdovou soustavu. Nekontrolovali jste brzdy déle než rok? zvlášť u starších aut se před delší cestou vyplatí nechat si zkontrolovat třecí segmenty a brzdovou kapalinu.

 

 

6. Vypněte klimatizaci při delší jízdě nízkou rychlostí (například v koloně), pokud je to možné raději na chvíli vyvětrejte staženými okny. Motor se musí při nízké rychlost víc namáhat, aby do kabiny dostal chladný vzduch. To znamená vyšší spotřebu i zátěž.


 

 

7. Nepřeplňujte auto - na delší jízdu se snažte balit s rozumem. Přetížení zavazadlového prostoru znamená, že auto musí pracovat tvrději a spotřebovává víc paliva.


TN.cz