Elektromobily

Čeští hasiči testují novinku, má zkrotit nebezpečná hořící elektroauta

Požáry elektromobilů. Celosvětově čím dál větší problém. Uhasit takový vůz třeba po dopravní nehodě trvá i desítky minut, zásah je navíc pro hasiče extrémně nebezpečný. Čeští hasiči teď proto vyvinuli a testují unikátní technickou novinku, která by měla při podobných zásazích výrazně pomoci a vůz uhasit během pár minut. Nedávno při požáru elektromobilu v Rakousku zasahovaly desítky hasičů tři dny.

Spousta hasičů v plném nasazení, desítky minut práce, ohořelá auta naložená několik dní ve vodní lázni. Tak po celém světě vypadají požáry elektromobilů. Češi to chtějí změnit.

 

"Našim kolegům hasičům se podařilo vyvinout ve spolupráci se zahraničními kolegy průlomovou technologii v hašení elektromobilů," chlubí se vedoucí komunikace generálního ředitelství hasičů Rudolf Kramář.

 

Rozhovor s expertem o požárech elektroaut:

 

 

Při zásahu umožňuje dostat se velmi rychle k baterii, která je u elektromobilu chráněna speciálním sarkofágem. Systém je ve fázi testování a blíže ho zatím není možné přiblížit.

 

Hořící elektromobil skýtá řadu nebezpečí včetně toho, že se může sám od sebe rychle rozjet. Bez speciálních postupů a školení se hasiči neobejdou.

Nejvíce elektromobilů jezdí v Praze. Zatím tu prý ale žádný neshořel. Hasiči pouze likvidovali několik požárů elektrokoloběžek. V Ostravě shořelo při požáru v garážích dopravního podniku dvanáct autobusů, dva z nich byly na elektřinu.

 

Připomeňte si nejhorší požáry elektromobilů:

 

 

Elektromobilů sice pomalu, ale přibývá. Je pravděpodobné, že i jejich požárů a tím pádem složitějších a dražších zásahů hasičů bude čím dál více. Pojišťovny na to zatím nereagovaly, pojištění je stejné jako u obyčejného auta.

 

Trend v západních zemích je přimět motoristy, aby na elektroauta přecházeli. A projevovat se začíná i v České republice. Otázkou ale zůstává, zda je na jejich masivní příchod vše připraveno.

pez, Ondřej Špalek TN.cz