Obnovení výroby

Český motor ožívá. Se Škodovkou obnovují výrobu i dodavatelé dílů

Ivan Berka
Ivan Berka
Publikováno 27. 4. 2020
Téma:

Mladoboleslavská automobilka spustila po 39 dnech výrobu. Provoz zatím pojede ve dvousměnném provozu, minimálně po dobu dvou týdnů, na které má automobilka zajištěné díly. Uvnitř areálu platí přísná opatření.

Motor české ekonomiky se opět rozjíždí. I když zatím jen na první rychlostní stupeň.

 

Automobilka Škoda v pondělí v 6:00 ráno opět rozjela výrobní linky. Přijala více než 80 opatření, aby zajistila ochranu zaměstnanců před nakažením i organizační změny v provozu.

 

Už o víkendu Škodovka finišovala s přípravami na rozjezd výroby. Celý areál prošel důkladnou dezinfekcí. Zaměstnanci dostali instruktážní video, jak se v areálu za nových podmínek chovat. Podívejte se v reportáži v úvodu článku.

 

“Všude vidíte dezinfekce, zaměstnanci jsou vybaveni rouškami i respirátory tam, kde je to potřebné,” popisuje člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. “V prvních dvou týdnech pojedeme na dvě směny,” dodává.

 

Škodovku čekají velké změny ve výrobě. Aut se bude vyrábět méně - více zde:

 

 

Automobilka musí rychle obnovit dodávky komponentů, zásoby má údajně jen na dva týdny. I dodavatelé, kterých je v Česku celá řada, tak rozjíždějí výrobu. I když zatím pomalu.

 

Jedním ze subdodavatelů mladoboleslavské automobilky je i japonské Denso tady v Liberci. Z 3000 zaměstnanců dnes do práce přišlo 800 lidí.

 

“My jsme týden měli výrobu úplně přerušenou, teď a najíždíme pomalu postupně. Tenhle týden to bude 25% toho celkového objemu. Jedeme na jednu směnu,” popisuje personální ředitel Denso, Liberec Jiří Heteš.

 

Zaměstnavatelé se shodují, že opatření, která jsou ve výrobě nutná, zatěžují zaměstnance více, než před pandemií. Řada  z nich proto upravila režim, třeba v podobě častějších přestávek. 

 

“Opatření je spousta. Od změny zasedacího pořádku v kantýně, přes instalaci dezinfekčních stanic, opatření v zasedacích místnostech, nošení roušek. Je toho mnoho a pro lidi je to dost zatěžující pro ty lidi,” popisuje Jiří Heteš.

 

 

Výrobu zlehka rozjíždějí i v Benteleru v Chrastavě u Liberce, kde vyrábějí lakované i nelakované komponenty pro téměř všechny hlavní výrobce automobilů.

 

Zaměstnanci jsou přes mimořádná opatření rádi, že se mohou vrátit do práce. “Je to lepší, když člověk jde do práce, než zůstávat doma. Už je vidět, že se něco děje,” svěřuje se zaměstnankyně Benteleru Marie Grunzová.

 

V omezeném provozu už dva týdny vyrábí auta i Hyundai v Nošovicích. “Jedeme na dvě třetiny standardní produkce,” potvrzuje mluvčí Hyundai ČR Pavel Barvík. Kolínská TPCA nastartuje linky příští pondělí.

 

 

Postupné obnovování výroby vítají i odboráři. “Dobrá zpráva to je, protože je potřeba, aby ekonomika se začala znova roztáčet,” dodává Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů ČR.

 

Automobilový průmysl tvoří 10% výkonu české ekonomiky a zaměstnává zhruba 150 000 lidí. Dalších 400 000 pracuje v přidružených výrobách.

 

Jak koronavirus zasáhl automobilový průmysl v Česku? V sobotních Televizních novinách odpovídal ekonom Lukáš Kovanda:
 

TN.cz