Hledej
rally v Portugalsku

Český mistr světa v rally řídí novou R5 Evo, podívejte se na ni

Pátek byl velkým dnem pro český motorsport. Poprvé v historii se celému světu předvedl zbrusu nový vůz Fabia R5 Evo. Na portugalské rally ho řídil první český mistr světa v rally Jan Kopecký.

Úzké šotolinové cesty, horké pětatřicítky a hlavně všudypřítomný prach. Taková byla v pátek portugalská rally. Speciály nemají klimatizaci, teploty v kabinách dosahovaly 50 stupňů. Posádky v extrémních podmínkách za jeden den strávily v autech téměř 12 hodin a najely přes 530 kilometrů. Navíc bez jediné servisní zastávky v průběhu dne.

 

"Musíme hodně pít samozřejmě, pitný režim je základ a to nás udrží," vysvětlil Kopecký. Týmy proto do přípravy zapojují speciální tréninky v závodních kombinézách v sauně. Zabrat dostává také technika. Zbrusu nová Škoda Fabia R5 Evo má za sebou vítěznou premiéru před 14 dny na rally v Českém Krumlově.

 

V pátek vůz poprvé startoval na jedné z nejnavštěvovanějších světových soutěží. Do Portugalska každý rok dorazí přes milion diváků. "Oproti Krumlovu je to velký rozdíl, protože se jede na šotolině. To auto se řídí úplně jinak a musím říct, že se perfektně ovládá," popsal Kopecký.

 

"Já si myslím, že jsme dobře připraveni, a že jak posádky tak i to auto mohou podat maximální výkony," uvedl ředitel týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

 

 

Kvůli ostrým kamenům se používají super odolné pneumatiky. Jedna vyjde na 10 000 korun, denně se spotřebují tři sady. Rally speciál si bere přes 60 litrů benzínu na 100 kilometrů. Na běžné komunikaci pak okolo 15 litrů.

 

Vývoj nové R5 trval zhruba rok a půl a podílelo se na něm přes 60 lidí. Rally speciál stojí v přepočtu přes pět milionů korun. Janu Kopeckému s navigátorem Pavlem Dreslerem se start zatím vyvedl na jedničku.

 

Už v sobotu čeká posádky ta nejtěžší část, rally končí v neděli odpoledne.

Radek Mazal tn.cz / TV Nova