Hledej
Alarmující analýza

Češi jezdí ve vracích. Každé páté dovezené auto je havarované!

Přeprava auta
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.

Výsledky této analýzy jsou alarmující: Na český trh se ze zahraničí dostává velké množství ojetých aut, která za sebou mají havárii. Mnohdy i s totální škodou. Čeští zákazníci to ale většinou vůbec netuší a tak nakupují i vozy, které by na Západě považovali za naprosté vraky.

Dovezené ojeté auto z Německa je kvalitnější, lépe vybavené, spolehlivější… Tak tyhle předsudky rozhodně neplatí. Pokud si auto sami nevyberete u německého majitele a spolehnete se na překupníky, kteří německé ojetiny dovážejí do Česka, můžete se snadno stát obětí podvodu!

 

Právě z Německa totiž pochází většina aut, která se v Česku prodávají jako ojetiny v dobrém stavu, přesto, že jsou havarovaná. A mnohdy prošla i vážnými nehodami, které se na stavu aut výrazně podepsaly. Nebo mají za sebou dokonce škodu, kterou už pojišťovna posoudila jako totální.

 

Právě zatajování havárií je spolu se stáčením tachometrů největším problémem u dovážených vozidel. “Kupující nezřídka zaplatí o stovky tisíc korun více, než je hodnota vozu (vraku), a navíc riskuje vlastní bezpečnost i bezpečnost posádky, protože opravované vozy po totálních škodách často nesplňují požadavky na bezpečnost. Taková auta jsou pro mnohé nekalé prodejce důležitým pilířem pro generaci zisku. Hlavním cílem je auto levně opravit a prodat v zahraničí, aby se ztížila možnost škodu na vozu a její rozsah odhalit. Aby však bylo možné auto levně opravit, nemá řada opravovaných aut například zabudované airbagy, o čemž kupující vůbec nevědí. Při autonehodě může přitom airbag i zachránit život. Problémů s vozy po totální či větší škodě je samozřejmě daleko více,“ popisuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých vozů.

 

 

Havarované je téměř každé páté dovezené ojeté vozidlo, 28 % z nich vykazuje dokonce totální škodu. To znamená, že každé dvacáté dovezené ojeté vozidlo je opravené po totální škodě, což se kupující zpravidla od prodávajícího nedozví.

 

Údaje vyplynuly z analýzy, kterou Cebia zpracovala na nových datech o škodních událostech u dovezených ojetých vozů. Prověřila 1000 náhodně vybraných dovezených ojetých aut z aktuální inzerce ve stáří od 3 do 11 let. Využila při tom údaje od zahraničních pojišťoven, které má nově dispozici.

 

”Díky novým datům máme mnohem více informací o ojetých autech, která se k nám dovezla z Německa, Francie, Rakouska a dalších zemí převážně západní Evropy, odkud se k nám vozy nejčastěji dováží,“ doplňuje Pajer.

 

 

Výše škod vyčíslených pojišťovnami ukazuje, že se rozhodně nejedná jen o proražené nárazníky a zmuchlané plechy. Nejčastěji škody přesahují 8 tisíc eur, tedy zhruba 208.000 korun! Průměrná výše zahraniční škody je 6.459 eur (necelých 170.000 korun) a nejvyšší zaznamenaná škoda převyšovala dokonce milion korun.

 

 

Zisky prodejců, kterým se podaří na českém trhu zatajit hrozivou historii auta, můžou jít i při relativně malém počtu prodaných vozidel do desítek milionů.

 

Výsledky jsou o to hrozivější, že se analýza týkala spíš mladších vozů. Přitom 51 % dovážených ojetin jsou auta starší než 10 let, a je pravděpodobné, že u nich budou havárie a poškození ještě častější.

 

Analýza také vyvrací mýtus, že vozy dovážené z Německa jsou obecně kvalitnější než vozy s českým původem. U 77 % analyzovaných aut se škodní událostí byl prodejcem uveden právě německý původ…

 

 

Vozy dovezené do ČR tvoří aktuálně zhruba polovinu ojetých aut nabízených k prodeji. Jen v loňském roce se do Česka dovezlo 177.117 ojetých osobních vozidel. Za posledních deset let jich bylo už téměř 1,5 milionu. Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na rok dovozu se letos v prvním pololetí pohybovalo na hranici 11 let (11,4). Naopak vozy s českým původem vykazovaly průměrné stáří pouhých 7,5 roku.

TN.cz