Neuvěřitelné příklady

Ceny ojetých aut: Podvodníci je těmito triky navyšují až o 50 procent!

Autobazar
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Stočený tachometr má v Česku zhruba třetina ojetin určených k prodeji. Jaký vliv mají stočené kilometry na cenu vozu? Podvodníci uměle navyšují hodnotu takových aut o desítky procent, ve výsledku dá nový majitel za auto mnohdy až o 50 % víc, než je jeho skutečná hodnota. Jaké jsou další triky?

Škoda Fabia z roku 2006. Do roku 2014 se počet ujetých kilometrů průběžně navyšoval až na skoro 750.000 km. Pak šla devítiletá škodovka na prodej. A ejhle! Nájezd najednou zázračně klesl na 194.000 kilometrů. O víc než půl milionu kilometrů!

 

 

Další reálný příklad: Užitkový Ford Transit. Do roku 2009 najel necelých 430.000 kilometrů. Na tachometru se ale při prodeji objevil údaje 166.500 km… Dodávka jezdila další trasy a počítadlo znovu stouplo až na víc než 260.000 km. Jenomže šup - v roce 2015 měla najednou najeto jen necelých 90.000.

 

 

Přesně takhle vypadají praktiky při stáčení tachometrů. A jak je vidět, podvodníci se toho nebojí. Je patrné, že vozy se stáčejí i o stovky tisíc kilometrů, někdy dokonce na hodnoty zánovních aut. Výjimkou nejsou ani opakovaná stáčení.

 

Podobných příkladů je spousta. Společnost Cebia ty nejhorší zveřejňuje ve své Hitparádě stočených aut. “Stočený tachometr má zhruba třetina ojetin určených k prodeji. V některých případech šlo o takové stočení, že nás samotné překvapilo, jaká auta se na trhu prodávají,” říká Barbora Minksová z Cebie. Firma se přes deset let zabývá prověřováním historie ojetých vozů a bojem proti automobilové kriminalitě. Hitparádu zveřejnila loni v říjnu, jde o konkrétní příklady stočených vozidel, která se na trhu v ČR prodala, nebo prodávají.

 

 

Stáčení tachometrů má samozřejmě obrovský vliv na výslednou cenu, se kterou jde daný vůz na prodej. je rozdíl. Podle statistik Cebie bývá podvodně “upravené” dražší o 20 % než kdyby nemělo stočený tachometr a údaje odpovídaly realitě. Někdy je ale rozdíl ještě mnohem větší. “To, jak velký má hodnota nájezdu vliv na cenu vozu, závisí především na stáří vozu a konkrétním modelu. Například při stočení o 100 000 km u pětiletých vozidel ze segmentu malých a mini může být auto dražší i o více než 30 procent,” doplňuje Minksová.

 

To ale není všechno. Podvedeného majitele čekají se stočeným autem mnohem větší starosti. Jestli má auto najeto 90.000 km nebo půl milionu, je sakra znát. “Zhruba stejnou částku, o kterou kupující zaplatí za auto více kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádá oprava a údržba daného vozidla,” podotýká Barbora Minksová.

 

Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat v průměru zhruba na 50 % ceny vozu!!

 

Ojetá auta nabízená na českém mají v průměru najeto jen 154.000 kilometrů. Průměrné stáří ojetiny je přitom devět let. Aut, které se na trhu objeví s nájezdem převyšujícím 200.000 km je pouhá pětina.

 

 

Stáčení tachometrů je relativně častou nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. Odhalit jej bez znalosti historie vozidla, respektive bez záznamů najetých kilometrů v průběhu používání vozidla, je velice obtížné a často i nemožné. Velmi složité je hlavně dohledávání historie vozů, které se k nám dostaly přes hranice.

 

 

I proto se někteří politici, odborníci a také některé větší autobazary snaží prosadit povinný evropský “pas”, který by museli majitelé vozů vést a předat při prodeji s přesným záznamem kilometrů z technických kontrol i servisů.

 

Další nekalé praktiky


Stočené tachometry ale nejsou jediným nešvarem a nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.

 

Je zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že auto nebylo nikdy havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru každé čtvrté pětileté auto. Po deseti letech provozu má nějakou škodní událost za sebou dokonce 60 % vozidel. V inzerátech se to ale neprojevuje, tam se předchozí škody nepřiznávají.

 

“Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu,” popisuje Minksová.

 

Cebia se zaměřujeme se především na stavy tachometru, servisní záznamy, záznamy o poškození, určení správného roku výroby, kontrole, zda vozidlo není financované leasingem či spotřebitelským úvěrem nebo hlášené jako kradené v databázích policie ČR a SR.

 

Falešná země původu

 

Do České republiky se v první půlce letošního roku dovezlo 89 159 ojetých osobních vozů, což představuje mírný meziroční pokles o 2,7 %.

 

Podíl aut s tuzemským původem se mírně navýšil (53 %), a to zejména na úkor vozů dovezených z Německa (19 %). Nejedná se však jen o auta dovezená v tomto roce, ale obecně o zahraniční vozy, které se nyní prodávají nezávisle na tom, ve kterém roce byly dovezeny.

 

 

Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů se snížilo na 9 let, a to především díky větší nabídce zánovních vozů z operativních leasingů. Průměrné stáří prodávaných vozů s českým původem bylo 7,5 let, zatímco stáří dovezených vozů bylo 11 let.

 

Nižší průměrné stáří vozů oproti loňským letům se projevilo na zvýšení podílu aut, která se prodávala za 300 000 Kč a více. Průměrná cena za ojeté vozidlo pak činila 227 900 Kč.

 

Podíl vozů dovezených z Německa klesl o zhruba 2 procentní body na necelých 19 %. “Podle našeho dřívějšího zjištění ale část vozidel, která mají prodejcem deklarovaný původ v Německu, pochází ve skutečnosti z jiné země, a to především ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu. Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku, než například v Řecku nebo Chorvatsku,” doplňuje další praktiku podvodníků Barbora Minksová.

TN.cz