Hledej
Skandál nekončí

Boss je obviněný za tajení informací. Koncern VW ale vedení měnit nehodlá

Herbert Diess a ID.3
Zdroj: Profimedia
Šéf VW Herbert Diess během premiéry elektromobilu ID.3 ve Frankfurtu.

Volkswagen se aféry Dieselgate jen tak nezbaví. Skandál má další pokračování. Prokurátoři v úterý obvinili šéfa koncernu Herberta Diesse a další lidi ze současného i bývalého vedení kvůli tomu, že manipulovali s akciovým trhem a záměrně zatajovali informace.

Obvinění jsou současný boss Volkswagenu Herbert Diess, předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch a také bývalý šéf Martin Winterkorn.

 

Podle státního zastupitelství po vypuknutí Dieselgate v roce 2015 záměrně zatajovali informace o finančních dopadech kauzy, neposkytli je investorům včas a ovlivňovali tak cenu akcií koncernu.

 

"V rozporu se svou zákonnou povinností záměrně informovali kapitálový trh příliš pozdě o rozsáhlých finančních závazcích koncernu plynoucích z takzvaného dieselového skandálu, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze," vzkázala prokuratura v německém Braunschweigu.

 

Obsáhlý spis dostal na stůl soud, který by měl rozhodnout, jestli na jeho základě zahájí proces.

 

 

Volkswagen ale za svým vedením dál stojí. Diesse ve středu po přezkoumání obžaloby podržela i dozorčí rada a záměrné neposkytnutí informací odmítla.

 

Winterkorn odstoupil z čela Volkwagenu krátce po odhalení skandálu v září 2015, Diess by ve vedení koncernu od července a podle jeho právníků tak nemohl předvídat dopady na akciový trh. Hans Dieter Pötsch nastoupil do čela dozorčí rady v říjnu 2015, do před tím byl finančním ředitelem.

 

Koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, dál tvrdí, že obvinění nejsou podložená, což mají prokazovat i čtyři roky interního vyšetřování a posudky externích právníků.

 

Diess tak bude koncernu dál šéfovat a právníci vzkazují, že se bude obvinění bránit všemi zákonnými prostředky.

 

 

Volkswagen v září 2015 po obvinění amerických úřadů přiznal, že do aut instaloval software, který dokázal ovlivnit testy emisí oxidů dusíku. Podvod se týkal zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál už VW stál přes 30 miliard dolarů (700 miliard korun). Inverstoři ale požadují další odškodné za to, že cena akcií po provalení rozsahu celé kauzy klesla o víc než třetinu.

 

Volkwagen se od té doby snaží značku očistit, v posledním období se profiluje jako tahoun elektromobility, do vývoje elektrických aut investoval další obrovské peníze.
 

TN.cz